Show simple item record

AuthorHagras, Ahmed E. E.
AuthorKhalil, Galila M.
Available date2009-11-25T15:24:47Z
Publication Date1989
Publication NameQatar University Science Bulletin
CitationQatar University Science Bulletin, 1989, Vol. 9, Pages 177-187.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/10030
AbstractUnfed female Hyalomma (Hyalomma) impeltatum Schuize and Schlottke in 4 different weight groups of 2.6-5.0, 6.2-10.0, 10.3-14.7 and 15.2-22.3 mg, respectively, were investigated for the effect of unfed female weight (UFW) on certain biological parameters. The results showed that the duration of the preoviposition period was not affected by UFW. The correlation coefficient values for each of the feeding and oviposition periods and of the engorged female weight and egg mass weight in relation to UFW varied greatly among the different weight groups but was positive for the pooled data. The conversion efficiency of unfed females weighing 5.0 mg or less was lower than that of larger females. However, the egg mass weight was strongly correlated with engorged female weight, and the conversion efficiency index was similar for all weight groups of unfed females weighing 6.2 mg or more as well as the pooled data. The oviposition pattern for the different weight groups (except for females weighing 5.0 mg or less) and pooled data appeared similar and lacked peak oviposition values. The results obviate the necessity of accurate random sampling or specifying the UFW when studying ixodid biology.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectZoology
TitleEffect Of Unfed Female Weight On The Biology Of Hyalomma (Hyalomma) Impeltatum Schulze and Schlottke (Acari: Ixodidae)
Alternative Titleأثر وزن ا لأنثى الجائعة على بيولوجية هيالوما (هيالوما) إمبلتاتام شولتز وشلوتك ( أكار ي : أكسوديدا )
TypeArticle
Pagination177-187
Volume Number9
Alternative Abstractتم توزيع إناث هيولوما إمبلتاتام في أربع مجموعات حسب أوزانها في حالة الجوع وتشمل هذه المجموعات الوزنية الإناث التي تزن ما بين 2.6 و 5.0 ملجم ، 6.2 و 10.0 ملجم ،10.3 و 14.7 ملجم ، 15.2 و 22.3 ملجم . وتمت دراسة ومقارنة علاقة وزن الأنثى الجائعة ببعض القياسات البيولوجية للإناث في المجموعات الوزنية الأربع وكذلك لمجموع الإناث . وقد بينت الدراسة الاتي: 1- أن وزن الأنثى الجائعة لا يؤثر على طول فترة ما قبل وضع البيض . 2- أن معامل الارتباط بين وزن الأنثى الجائعة وكل من (أ) طول فترة الاغتذاء و(ب) طول فترة وضع البيض و(جـ) وزن الأنثى بعد الامتلاء و(د) وزن البيض يختلف اختلافا كبيرا باختلاف المجموعات الوزنية . ولكن المعامل كان إيجابيا لمجموع الإناث . 3- إن قدرة الإناث الجائعة التي تزن 5 مجم أو أقل على تحويل وزنها بعد الامتلاء إلى بيض أقل من قدرة الإناث الجائعة ذات الوزن الأكبر . 4- أن معامل الارتباط كان إيجابيا وقويا بين وزن الإناث بعد الامتلاء ووزن البيض ، وقد كان معامل القدرة على تحويل وزن الجسم إلى بيض متساويا في جميع المجموعات الوزنية التي تزن الإناث فيها 6.2 ملجم أو أكثر وكذلك لمجموع الإناث . 5- أن نمط وضع البيض كان متشابها لكل المجموعات الوزنية ( عدا المجموعة التي ترن إناثها 5.0 ملجم أو أقل ) ولمجموع الإناث ، ولم تلاحظ في هذا النمط فتره ذروة لوضع البيض . وقد بينت هذه النتائج أهمية أن يكون جمع العينات عشوائيا صادقا أو أن يحدد الباحث أوزان القراد الجائع عند دراسة بيولوجية القراد الجامد .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record