Show simple item record

AuthorEl Beialy, Salah Y. M. [صلاح يوسف البيلي]
Available date2009-11-25T15:27:13Z
Publication Date1994
Publication NameQatar University Science Journal
CitationQatar University Science Journal, 1994, Vol. 14, No. 1, Pages 184-200.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/10113
AbstractThis study aims to document the Neocomian to Aptian palynological assemblages recorded in the Mersa Matruh borehole, north West Desert, Egypt. These palynological assemblages, consisting mainly of dinocysts, miospores and very rare acritarchs are used to interpret four stratigraphic phases of environmental changes in the Early Cretaceous sequence. Phase I from depth 12222 ft to 14923 ft is dated as Neocomian to early Barremian, and is interpreted to have been deposited under fully marine conditions in its basal part and under near-shore marine environment in the Barremian horizon. Phase II at depth 11824 ft -11833 ft was dated as ? late Barremian. The palynoflora in this horizon suggests a possible regression. The succeeding phase III is dated as late Barremian to early Aptian and is interpreted to have been deposited under inner and middle shelf conditions. The overlying phase IV has been dated as ? late Aptian. Changes in the palynomorph composition in the upper part of phase HI within the Matruh Shale and phase IV within the Kharita Member indicate an episode of regression, which is inferred from an increase in the terrestrially-derived palynoflora.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectGeology
Subjectالجيولوجيا
TitleEarly Cretaceous Dinoflagellate Cysts And Miospores From The Mersa Matruh 1 Borehole, North West Desert, Egypt
Alternative Titleاحافير الطحالب البحرية والأبواغ وحبوب اللقاح في صخور الطباشيري السفلى - بئر مرسى مطروح 1 الصحراء الغربية- مصر
TypeArticle
Pagination184-200
Issue Number1
Volume Number14
Alternative Abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف غلى بعض الأحافير النباتية الدقيقة مثل الطحالب البحرية والأشنات والأبواغ وحبوب اللقاح المتواجدة في صخور الطباشيري السفلى ببئر مرسى مطروح - بالصحراء الغربية المصرية وذلك بغية الوصول إلى تحديد أعمار الطبقات في ذلك التتابع وكذلك الاستدلال على ظروف البيئة القديمة . وقد تمكن الباحث من تقسيم ذلك التتابع الرسوبي إلى أربع فترات من الاقدم الى الأحدث كالتالي : 1- الدورة الترسيبية الأولى من عمق 12222 قدما - 14923 قدماً وعمرها الجيولوجي النيوكومي حتى الباريمي . وقد ترسب ذلك الجزء من التتابع في بدايته تحت ظروف بحرية مفتوحة بينما في جزئه العلوي تحت ظروف بحرية ضحلة . 2- الدورة الترسيبية الثانية من عمق 11824 قدماً - 11833 قدما وعمرها الجيولوجي الباريمي . وقد تراجع البحر بدرجة ملحوظة إبان ترسيب تلك الفترة . 3- الدورة الترسيبية الثالثة من عمق 11119 قدماً -9187 قدماً وتتراوح في عمرها الجيولوجي من الباريمي المأخر وحتى باكورة العصر الأبتي وقد ترسب ذلك الجزء من التتابع في المنطقة البحرية الضحلة . 4- الدورة الترسيبية الرابعة من عمق 8810 قدماً - 5936 قدماً وعمرها الجيولوجي يصل إلى الأبتي المتأخر وقد ترسب ذلك الجزء من التتابع وهو أحدثها تحت ظروف قارية وقد استدل على ذلك بكثرة الأبواغ وحبوب اللقاح .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record