Show simple item record

AuthorSayed, Mokhtar Abdulaziz [مختار عبد العزيز سيد]
AuthorLatif, Talaat Ali Abdul
Available date2009-11-25T15:27:57Z
Publication Date1985
Publication NameQatar University Science Bulletin
CitationQatar University Science Bulletin, 1985, Vol. 5, Pages 321-333.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/10137
AbstractA number of 15 Vertical Electrical Soundings were carried out in the Delta of Wadi Wardan, on the western coastal zone of Sinai, about 55 km south of Suez. The study objectives were to find out the change in thickness of the soil cover in depth to water table across the area where ground is the only usable source of water for any agricultural project. The soil was found to vary in thickness from 0.5 to 2.2 m while the water table was found to lie at a depth of 6.5 to 10.5 m below the surface. Quantitative points out to the possibility that the shallow succession in the area is structurally controlled by a normal NE-SW fault affecting both the soil and the bearing formation in such a way that they become thick in the southern part of the area. The soil thickness map and depth to water table map prepared from this study can be of much help in planning water well drilling and land use programs. More emphasis, however, should be put on the southern part of the area as to its relatively higher soil and water potentials.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectGeology
Subjectالجيولوجيا
TitleEvaluation Of Soil And Water Resources In Wadi Wardan, Sinai, Egypt, Using Electrical Resistivity Method
Alternative Titleتقيم مصادر التربة والمياه في منطقة وادي وردان بسيناء ، جمهورية مصر العربية باستخدام طريقة المقاومة النوعية الكهربية
TypeArticle
Alternative Abstractتم عمل 15 جسة كهربية في منطقة دلتا وادى وردان الواقعة على الساحل الغربي لشبه جزيرة سيناء على بعد حوالي 55 كيلومترجنوبي مدينة السويس ، وذلك بهدف دراسة مدى التغير في سمك غطاء التربة وكذلك التغير في عمق مستوى الماء الجوفي حيث يمثل الماء الجوفي المصدر الوحيد للمياه الذي يمكن استخدامه لأي من المشروعات الزراعية بالمنطقة . وقد دلت هذه الدراسة على أن سمك غطاء التربة يتراوح بين 0.5 متر و 2.2 متر بينما يقع مستوى الماء الجوفي على عمق يتراوح بين 6.5 متر و10.5 متر تحت سطح الأرض . وقد بين التفسير الكمي للقياسات احتمال تأثر المنطقة بصدع عادي يتجه من الشمال الشرقي إلى الجنوب الغربي مؤثرا على كل من غطاء التربة والتكوين الحامل للمياه بحيث يزداد سمك كل منهما في الجزء الجنوبي من المنطقة . هذا ويمكن الاستفادة من خريطتي تغير سمك التربة وتغير عمق الماء الجوفي اللتين تم عملهما من هذه الدراسة في التخطيط لحفر آبار المياه وباستغلال التربه بها على إنه يجب التركيزفي هذا الصدد على الجزء الجنوبي من المنطقة للامكانيات الأكبر شبيا لكل من مصادر المياه والتربة بها .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record