Show simple item record

Authorصديقي, يوسف محمود
Available date2016-04-12T13:10:37Z
Publication Date2012-09-15
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4366
Abstractاستدعت النظرة العقلية دراسة ظاهرة تطور الأديان من حيث تغيرها وتعدد فرقها ومذاهبها واتجاهاتها، ومحاولة الوقوف على أسبابها، وكيفية تعددها وانشقاقها إلى فرق ومذاهب واتجاهات في الدين الواحد، مما جعلني أتوجه لدراسة الدين المسيحي في هذه الجزئية. والمنطلق الدراسي من مبدأ عقدي واضح يتمثل في أن الدين الحقيقي لا يتولد في بدايته كنظرية غيبية مركبة ومعقدة عملا بالمقولة القائلة: إن استيقاظ المشاعر يسبق في حياتنا دائما استيقاظ الفكر. وهذا يؤدي بنا أن نبحث عما يحيد بها عن أصلها الصحيح، أهي الصراعات الإيمانية والنفسية وميولها أثناء الأحداث السياسية والفكرية وتحويلها تجاه صيغ معينة؟ وبالتالي تتولد العقائد في حالات معينة تمليها ظروفها؟ ومن تطور من اتجاه إلى اتجاه حتى تقع في اعتراضات عقلية، وللتخلص من هذه الاعتراضات رأت الكنيسة أن بالإمكان التخلص من هذه الإشكاليات بتفكيكها في أطر الروحانيات الغنوصية القائمة على العناصر الغيبية، مما جعلها تبحث في أتون الغنوصية، حتى أضافت على ديانتها تعقيداً على تعقيد. ولفك هذا التعقيد العقدي يلزمنا أن نقف على فلسفة صياغة هذه العقائد، وتتبع تطورها وتبدلها من حال إلى حال، وهي في أحضان الكنيسة، وهي تتابعها في صيغها المتعددة. وما دور حركة التنوير والإصلاح في مواجهة الكنيسة وهي تدرس هذه الصيغ العقدية؟ وما سبب إخفاقاتها في هذه المواجهة؟
Languagear
Publisherجامعة قطر
Subjectالعقائد -- تاريخ
الديانات -- التاريخ
المسيحية -- فلسفة
Titleعقيدة الديانة المسيحية : قراءة نقدية
Alternative TitleChristianity: A Critical Reading
TypeArticle
Pagination562 - 615
Issue Number30
Alternative AbstractChristianity: A Critical Reading Summary The phenomenon of the evolution of religions in terms of change; multiplicity of its groups, doctrines and trends, attempting to stand on their causes, and its schism in the same religion, have urged the researcher through rational view to study Christianity from that perspective. I envision in this study to explore the evolution of doctrinal formulas from one format to another and from one methodology to another one, which is in constant change and alteration every now and then. Based on an academic approach that relies on a doctrinal principle, it is clear that a true religion is not initially generated as a complicated theoretical metaphysics in accordance with the following statement: “The awakening of feelings in our lives always precedes the awakening of our thought”. This may lead us to seek what could deviate it from its rightful foundation. Could it be the fiducially and psychological conflicts that occur during political and intellectual events and is converted to specific formats? Could it be consequently generated beliefs in certain conditions dictated by certain circumstances? Through this evolution from a trend to another, rational objections were made. To rid these objections, the Church envisioned that it could be tackled by characterizing them as Gnostic spirituality based on the elements of metaphysics. This have forced it to immerse in the midst of Gnosticism, and thus added more complexity to its beliefs. To unravel this doctrinal complexity, we need to be aware of the philosophy of formulating such beliefs, track their development and change from an event to another within the church and follow it in its multiple formats .This leads us to a different question; “What was the role of the Renaissance in confronting the church during its exploration to its doctrinal formulas? And what is cause of failures in this confrontation ?And what is the cause of failures


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record