Show simple item record

Authorحوامدة، سامية محمد
Authorطنوس، عادل
Available date2016-05-16T11:37:17Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, No.13, Pages 175-206.
ISBN99921-52-97-4
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4541
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مدى امتلاك المرشد التربوي لمهارات التدخل الارشادي في التعامل مع الأزمات في محافظات وسط فلسطين بالإضافة إلى التعرف إلي الفروق في مدى امتلاك المرشد لمهارات التدخل الإرشادي في التعامل مع الأزمات تبعا لمتغيرات: الجنس، والتخصص، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ونوع المدرسة. ‏ولغايات هذه الدراسة، تم تطوير استبانة مكونة من (67‏) فقرة تعكس مهارات المرشدين في التدخل وقت الأزمات، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (200) مرشد ومرشدة من المدارس الحكومية ووكالة الغوث، وقد قامت الباحثة باستخراج دلالات الصدق لهذه الأداة باستخدام صدق المحكمين والصدق التمييزي للفقرات، كما تم حساب معامل الصدق الداخلي باستخدام معادلة كرونباخ ألفا، إذ بلغ معامل الثبات (0.29‏)، وهي خصائص سيكومترية مناسبة. ‏وأشارت نتائج الدراسة إلى ما يأتي: بلغ المتوسط العام لمهارات المرشدين في التعامل مع الأزمات (4.13‏)، وهذا يشير إلى مستوى مرتفع في امتلاك المرشد لمهارات التدخل وقت الأزمات. كما أتضح عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى امتلاك المرشد التربوي لمهارات التدخل الإرشادي في التعامل مع الأزمات تبعا لمتغيرات الجنس و التخصص و المؤهل العلمي و سنوات الخبرة. ووجدت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى امتلاك المرشد التربوي لمهارات التدخل الإرشادي في التعامل مع الأزمات باختلاف متغير نوع المدرسة، إذ كان مستوى امتلاك المرشدين لمهارات التدخل وقت الأزمات في مدارس الوكالة مرتفعا مقارنة بمستوى امتلاك المرشدين لمهارات التدخل في المدارس الحكومية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالإرشاد التربوي.
التوجيه التربوي -- فلسطين.
الإرشاد النفسي -- فلسطين.
Titleمدى امتلاك المرشد التربوي للمهارات الإرشادية في التعامل مع الأزمات في مدارس محافظات وسط الضفة الغربية : فلسطين
Alternative TitleThe Extent to which Educational Counselors Intervention Skills Abilities to Deal with Crises in Central Palestine Governorate Schools
TypeArticle
Pagination175-206
Issue Number13
Volume Number13
Alternative AbstractThe purpose of this study was to determine the extent to which educational counselors posses intervention skills' and abilities to deal with crises in central Palestine governorate schools. In addition, the study investigated differences in counselor skills in dealing with crises, based in various variables like gender, specialization, educational qualification, years of experience, and school type. For the purpose of this study, a sample (n=200) had been chosen from counselors working in both UNRWA and public schools. The researcher developed a questionnaire consisting of (67) items, reflecting counselor intervention skills in dealing with crisis, and posttraumatic stress disorder (PTSD). The questionnaire had appropriate validity and reliability (a.= 0.92) indexes. The collected data and statistical analysis revealed the following: The overall mean for counselor skills in dealing with crises was (Jl=4.13), which indicates a high level. Nevertheless, there were no statistically significant differences in the level of counselor intervention skills in dealing with crises, based on the variables of gender, specialization, educational qualifications, or years of experience. However, there were statistically significant differences in the level of counselor intervention skills in dealing with crises, based on school type. The level of counselor intervention skills in UNRWA schools was high compared to those in public schools.
AuthorHawamda, Samia Mohammad
AuthorTannous, Adel


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record