Show simple item record

Authorمحرزي، راشد سيف
Authorزايد، كاشف
Available date2016-05-17T11:43:21Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)en_US
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, Pages 355-377.
ISBN99921-52-97-4
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4551
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على معدلات الاكتئاب لدى الطلبة المستجدين بقسمي التربية الإسلامية والتربية الرياضية بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس، وقد تم تطبيق قائمة (Beck) للاكتئاب (BDI) مرتين (بداية فصل خريف 2003/2004 ‏ونهايته) على عينة مؤلفة من 108 ‏من طلاب وطالبات السنة الأولى بقسمي التربية الإسلامية والتربية الرياضية بجامعة السلطان قابوس. وأشارت النتائج إلى أن الطلبة يعانون من درجة خفيفة من الاكتئاب. كما توصلت الدراسات باستخدام تحليل التباين لتصميم تقسيم القطع الثنائي إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين طلبة تخصص التربية الرياضية وأقرانهم طلبة تخصص التربية الإسلاية في معدلات الاكتئاب في كلا التطبيقين لقائمة(Beck)، وأشارت النتائج إلى أن طلاب التربية الرياضية لديهم مستويات اكتئاب أقل من طلبة التربية الإسلامية. وأظهرت الدراسات عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاكتئاب بين الذكور والإناث من طلبة التخصصين، وبين كلا التطبيقين لمقياس. (Beck) للاكتئاب.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالاكتئاب النفسي.
Subjectطلبة الجامعات -- الجوانب النفسية.
Subjectالاكتئاب.
Titleمعدلات الاكتئاب لدى الطلبة المستجدين بقسمي التربية الإسلامية و التربية الرياضية بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس
Alternative TitleDepression rates of Freshmen Students in the Department of Islamic Education and Physical Education in the Colleg of Education at the Sultan Qaboos University
TypeArticle
Pagination355-377
Volume Number13
Alternative AbstractThe study aimed to examine the depression rates of freshmen students in the Departments of Islamic Education and Physical Education in the College of Education at Sultan Qaboos University. Beck Depression Inventory (BDI) has been administered two times (beginning and end of the fall semester of 2003/2004) using 108 freshmen students from the departments of Islamic Sciences, and Physical Education's. The results showed low depression rates for all sampled students. Two-way Split-plot design analysis of variance showed a statistical difference between students of Physical Education and their counterparts in the Islamic Education in depression rates at both two administrations of the BDl. Results showed that the students of Physical Education department had less depression rates than the students of the Islamic Education. However, the results showed there were no statistical differences of depression rates between males and females and between the two administrations of the BDl ..


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record