Show simple item record

Authorالقيسي، تيسير خليل
Available date2016-05-19T14:29:18Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 301-325
ISSN99921-52-96-6
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4561
Abstractاستهدفت الدراسة معرفة أثر استخدامك استراتيجية حل المشكلات في التحصيل و التفكير الرياضي لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن، و قد تكونت عينة الدراسة من (78) طالبا من طلاب الصف السابع الأساسي في مدرسة عمر بن الخطاب الأساسية و زعوا عشوائيا إلى مجموعتين إلى مجموعتين تجريبية و ضابطة درستا باستخدام استراتيجية حل المشكلات وز الطريقة الاعتيادية على الترتيب، و كوفئت المجموعتان في متغيرات العمر الزمني ، و التحصيل السابق ، و التفكير الرياضي. استخدم في الدراسة اختباران ، هما: (1) اختبار تحصيلي مكون من (28) فقرة، تم التأكد من صدقه و ثباتهن فبلغ معامل الثبات (0,88). (2) اختبار للتفكير الرياضي مكون من (30) فقرة موضوعية، توزعت على ستة مجالات، هي: ( الاستقراء، الاستنتاج، و التعبير بالرموز، و التفكير العلاقي، و المنطق الشكلي، و الاستقصاء) ، و قد تم التأكد من صدقه و ثباته، و تراوحت معاملات الثبات لاختبار ككل و متخلف المجالات بين (0,72 – 0,92). استخدم الاختبار التائي و تحليل التباين المصاحب (Ancova ) في التحليل، و أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية >a)0,01( بين المتوسطات الحسابية لدرجات الطلاب في الاختبار التحصيلي و اختبار التفكير الرياضي الكلي و مجالاته الستة و لصالح المجموعة التجريبية ، و يوصي الباحث باستخدام هذه الاستراتيجية في التدريس، و إجراء دراسات مماثلة.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم الإبتدائي -- طرق التدريس -- الأردن
التعليم -- مناهج -- الأردن
حل المشكلات
Titleفاعلية استخدام استراتيجية حل المشكلات في التحصيل و التفكير الرياضي لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن
Alternative TitleThe Effectiveness of Problem-Solving Strategy on Achievement and Mathematical Thinking for the Basic Stage in Jordan
TypeArticle
Pagination301-325
Issue Number12
Volume Number12
Alternative AbstractThe study aimed to investigate the effect of problem-solving Strategy on achievement and mathematical thinking of the basic stage students in Jordan. A sample of male students of Orner bin Alkhattab Basic school was randomly selected. It consisted of (68) male students of the seventh grade that were randomly distributed into two groups: experimental one consists of (35) students and control one consists of (33) students, the two groups were statistically matched in variables ofage, previous achievement & mathematical thinking. The experimental group were taught by problem solving Strategy, and the control group were taught in the ordinary method in the 151 semester of 2004/2005. Two post tests were applied as follows: (1) Mathematics Achievement test of(28) multiple choice items: (2) Mathematical thinking test of (30) multiple choice items distributed into (6) domains : Induction, Deduction, Symbolic substitution, Relation thinking, Formal logic, Inquiry. The two tests were checked for their Validity and reliability, their reliability were (0.88) & (0.92) respectively.
AuthorAl-qaisi, Taiseer Khaleel


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record