Show simple item record

Authorالرواجفة، عبد الله
Authorالرفوع، عادل محمد أحمد
Available date2016-05-19T15:23:44Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 15-42
ISSN99921-52-96-6
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4569
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى بناء وتطبيق برنامج إرشادي للوقوف على أثره في خفض سلوك العزلة الاجتماعية لى الطلاب الصف الاول ثانوي في الأردن ، وذلك من خلال اختبار الفرضيات الصفرية الآتية: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في مقياس العزلة الاجتماعية قبل تطبيق البرنامج الإرشادي و بعده، كذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الاختبار القبلي للمجموعة الضابطة في مقياس العزلة الاجتماعية و الاختبار البعدي ، أيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في مقياس العزلة الاجتماعية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس العزلة الاجتماعية ، وتم التأكد من صدقه و ثباته، و تكونت عينة الدراسة من (40) طالبا، تم توزيعهم بالتساوي على المجموعتين التجريبية و الضابطة، طبق برنامج إرشادي أعد لأغراض هذه الدراسة على المجموعة التجريبية، بواقع 16 جلسة إرشادية ، وبمعدل جلستين اسبوعيا لمدة ساعة للجلسة الواحدة وذل خلال العام الدراسي 2004 / 2005 وأشارت النتائج إلى أن للبرنامج الإرشادي فعالية واضحة في خفض سلوك العزلة الاجتماعية لدى الطلاب ، وأوصى الباحثان باستخدام البرنامج الإرشادي في المدارس الثانوية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectعلم النفس التربوى
المراهقة -- الجوانب الاجتماعية
الإرشاد الجمعي
العزلة الاجتماعية
Titleأثر برنامج إرشادي جمعي في تخفيف الشعور بالعزلة الاجتماعية لذى عينة من طلاب الصف الأول من المرحلة الثانوية في الأردن
Alternative TitleThe Effects ofA Group Counseling Program on Reducing the Feeling of Social Isolation of A sample of Students From the First Secondary Stage in Jordan
TypeArticle
Pagination15-42
Issue Number12
Volume Number12
Alternative AbstractThe study aimed at constructing and applying a consulting program to indentify the effectiveness of this program in reducing the social isolated behaviour of a sample from the first secondary stage. Through testing the following null hypotheses: - There is no statistical significant differences in the mean scores of the experimental group in measuring the social isolation before and after applying this consulting program. - There is no statistical significant differences in the mean scores of the pre-test of the control group and the post-test inmeasuring the social isolation. - There is no statistical significant differences in the mean scores of the experimental and control groups in measuring the social isolation after applying the program. For achieving the aims of the study, an instrument was constructed to measure the social isolation . Validity and Reliability were approved. The sample consists of (40) students who were distributed into two equal groups; experimental group and control group. The consulting program was prepared to deal with the purposes of the study. It was applied on the experimental group, where 16th sessions were held with (2) sessions weekly and for one hour for each session for the Acadimic year 200412005. The results indicated that the consulting program showed a clear effect in reducing the behavior of social isolation of the students. The two researchers recommended that a consulting program should be applied on other high secondary schools.
AuthorAI-Rawajefi, Abdallah
AuthorAI-Rofo'a, Mohammed


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record