Show simple item record

Authorعبد العاطي, محمد عبد اللطيف
Available date2017-10-08T10:16:20Z
Publication Date2017
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
Citationعبد العاطي, محمد عبد اللطيف. إدراك المعاني الكلية في القرآن الكريم. كلية الشريعة والدراسات الإسلامية.2017 . 65-106.
ISBN9789927107368
ISSN5545-2305
URIhttp://www.qu.edu.qa/ar/sharia/media/scientific_magazine.php
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5672
URIhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2017.0174
Abstractهذه الدراسة تؤكد على أن القرآن الكريم يجب أن يُفَسَّرَ بعضه ببعض، وَأن تُعْرَف المعاني الكلية التي أرادها في جميع آياته؛ وقد بَيَّنْتُ فيها مفهوم المعنى، وأن معاني القرآن الكريم منها ما هو كلي وما هو جزئي يُسْتَعَانُ به على إدراك الكلي، وأن المعاني الكلية هي الأجدر بالعناية، ثم بينت أن إدراك المعاني الكلية يتحقق بتنزيل المدني والمكي على بعضهما في الفهم، وبالإفادة من أسباب النزول، وباعتبار القراءات المتفق على قبولها في بيان تنوع المعنى، وباغتنام دلالة السياق، ثم باعتماد علم المناسبات.
Languagear
Publisherجامعة قطر - كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
Subjectالقرآن -- ألفاظ.
القرآن -- تفسير.
القرآن -- تأويل.
Titleإدراك المعاني الكلية في القرآن الكريم
Alternative TitlePerception of the Total Meanings of the Holy Quran
TypeArticle
Pagination65-106
Issue Number1
Volume Number35
Alternative AbstractThis research examines the intertextual interpretation of the Quran. It emphasizes the approach that it ought to be understood from within. The underlying thematic concepts of the Quran ought to be observed in the Quran as one unit. It explains the concept of "meaning.” It also verifies that the "meanings" of Quran can be categorized into “kulli” or total and “juz'i” (partial), which can be beneficial in perceiving the total meanings. The paper confirms that the total meanings should be given a priority of attention. In fact, the comprehension of the "total" can be achieved through the understanding of Quranic exegesis techniques such as the knowledge of what is Makki “revealed in Makkah” and Madani “revealed in Madina”, the reasons for revelation, variation in successive readings, the indication of context and the utilization of the discipline of munasabat, i.e. relationship between the verses.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record