Show simple item record

Authorالأنيس, عبد السميع
Available date2017-10-08T10:51:19Z
Publication Date2017
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية
Citation371 - 410 مجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية، 2017 ، المجلد 35 ، العدد الأول ، الصفحات
ISSN5545-2305
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5675
URIhttp://www.qu.edu.qa/ar/sharia/media/scientific_magazine.php
URIhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2017.0181
Abstractحديث الوضوء عند الغضب لا ينزل عن درجة الحسن. بينما انفرد ابن حبان بقوله فيه: كأنه معمول، أي: موضوع. وتابعه في تضعيف الحديث بعض المعاصرين. وسبب ذلك اختلافهم في أحد رواته: أبي وائل القاص الصنعاني. والراجح: أنه هو عبد الله بن بحير بن ريسان، وهو راو واحد وليس اثنين، وقد انفرد ابن حبان بالتفريق والتضعيف، بينما وثقه عشرة من أئمة علماء الجرح والتعديل. ومن مؤيدات قبول حديثه: أنَّ له شواهد لفظية ومعنوية. وأنَّ المحدثين قد تلقوا أحاديثه بالقبول، وتعاملوا معها معاملة واحدة، وأن الفقهاء استدلوا به على سنية الوضوء عند الغضب. وأنَّ الدراسات الطبية الحديثة تؤيد معناه.
Languagear
Publisherجامعة قطر
Subjectالضوء
الغضب
أبو وائل القاص الصنعاني
عبدالله بن بحر بن ريسان
Ablution
Abu Wail Al-Qass Al-Sana’ani
Abdullah bin Bahr bin Risan
Titleحديث الوضوء عند الغضب
Alternative TitleThe Prophetic Tradition on Wudu' (Ablution) at Anger: A Tradition study
TypeArticle
Pagination371 - 410
Issue Number1
Volume Number35
Alternative AbstractThe Prophetic hadith on ablution as getting angry cannot be categorized below ‘hasan’ or good. However, Ibn Hibban alone stated that “It seems as if it were fabricated.” Some contemporary scholars have claimed that this hadith is weak because of their different views regarding one of the narrators of this hadith: Abu Wail Al-Qass al-Sanaani. However, the preferred opinion is that the narrator was Abdullah bin Bahr bin Risan, who is one narrator rather than two. Ibn Hibban differentiated between being weak and fabricated. However, ten hadith scholars strengthened this hadith. Among the evidence for accepting Ibn Hibban’s narration is that he provided verbal and semantic evidence. Furthermore, hadith scholars accepted his narrations and treated them in one manner. Jurists used this hadith as evidence to allow wudu’ when angry. Finally, recent medical studies support the meaning of this hadith.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record