أثر الكتابة الأبجدية في تحليل الأصوات الصائتة عند علماء العربية القدماء

Show simple item record

contributor.author Abu-Eid, Mohammed Ahmed Sami [محمد أحمد سامي أبو عيد] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:02:07Z en_US
date.available 2009-11-25T13:02:07Z en_US
date.issued 2006 en_US
identifier.citation Qatar Univesity Arts Journal, 2006, Vol. 28, Pages 207-230. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/7785 en_US
description.abstract قصدت هذه الدراسة الكشف عن أثر الكتابة في التحليل الصوتي عند العرب القدماء، وذلك بالتسليم بما تقره الدراسات اللسانية والسيميولوجية المعاصرة من أمر الانفصال بين اللغة والكتابة، ومن أن التحليل الصوتي ينبغي له أن ينبني على المنطوق أولاً. واتكاء على هذه العولمة راحت الدراسة تقدم نصوصاً من التراث اللغوي العربي، تفهم كيف أن الخلط بين المنطوق والمكتوب قاد الدرس اللغوي العربي إلى عثرات في التحليل الصوتي للعربية، وعليه، فإن تلك العثرات في هذا المستوى قادت، في بعض المواضع، إلى عدم وضوح في تحليل القدماء للمستويات اللغوية الأخرى، الصرفية والنحوية والدلالية وحتى الخطابية، وفق ما يزعم الدارس، ومن ثم، فإن الدراسة تحث الباحثين على تعقب الأثر الذي تتركه الكتابة على المستويات سالفة الذكر. هذا، وقد انطوت الدراسة على نتائج أخرى هامة. en_US
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Ancient Scholars of Arabic en_US
subject علماء العربية ar
title أثر الكتابة الأبجدية في تحليل الأصوات الصائتة عند علماء العربية القدماء en_US
title.alternative The Impact of Alphabetical Writing on the Analysis of Vowels in the work of Ancient Scholars of Arabic ar
type Article en_US
identifier.pagination 207-230 en_US
identifier.volume 28 en_US
description.AlternativeAbstract This study aims at investigating the effect of writing on phonological analysis of Arab grammarians, in the light of modern linguistic and semiotic studies, which determine the fact that the language and writing are separated systems. Considering this fact, the study provides evidences from the classical Arabic grammar showing that mixing the spoken and the written makes Arab grammarians misunderstand the Arabic phonology. This miss understanding results in problems in the levels of Phonology, morphology, syntax, semantics and discourse according to the researcher. Therefore, the study encourages the researchers to study the effect of writing on different linguistic levels. Moreover, the study contains other important results


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record