عمليات تحمل الضغوط في علاقتها بعدد من المتغيرات النفسية لدى المعلمين

Show simple item record

contributor.author Ibrahim, Lotfy Abdel-Baset [لطفى عبد الباسط ابراهيم] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:09:32Z en_US
date.available 2009-11-25T13:09:32Z en_US
date.issued 1994 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 1994, Vol. 3, No. 5, Pages 95-127. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8110 en_US
description.abstract انعكست آثار مشكلات العمل وأحداث الحياة على جميع جوانب الشخصية واعتبر كثير من الباحثين أننا أصبحنا في قرن الضغوط والأزمات النفسية، وبات هناك اقتناع بضرورة البحث عن الكيفية التي يدير بها الأفراد الضغوط- بنجاح- خلال حياتهم. ولقد سعى البحث الحالي إلى استكشاف عمليات تحمل الضغوط ودراسة علاقتها بعدد من متغيرات الشخصية، لمعرفة الخصائص النفسية المميزة للأفراد المقاومين للضغط، وعما إذا كانت هناك خصائص معينة ترتبط بتفصيلات تحمل محددة أم لا. وبلغت عينة الد راسة (190) معلماً ومعلمة من بين معلمي المدارس الإعدادية والثانوية والمعاهد الأزهرية بمحافظة المنوفية، تم تصنيفهم إلى ثلاث فئات عمرية. فأسفر التحليل الاحصائي لبياناتهم على مقياس تحمل ومواجهة ضغوط الحياة، باستخدام تحليل التباين الثنائي ومعاملات الارتباط، والانحدار التدريجي، عن وجود أثر دال لعمليات التحمل الموجهة نحو المشكلة (الموقف الضاغط). وان الجنس يتفاعل مع السن على العمليات السلوكية الموجهة نحو المشكلة. وبرهنت النتائج على وجود علاقة دالة بين عدد من متغيرات الشخصية كما تتمثل في " الثقة بالنفس، العصابية، وتقدير الذات " وعمليات تحمل الضغوط بيد أن تلك العمليات قد لا تؤثر بفعالية متساوية مع اختلاف المواقف الضاغطة أو اختلاف الأفراد وما يتمتعون به من خصائص نفسية. ويبدو أن مجال البحث الحالي في حاجة إلى دراسات إضافية لمعرفة مؤشرات أخرى للأفراد مقاومي الضغط، ومدى اتساق عمليات التحمل عبر الزمن. en_US
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Psychology en_US
subject علم النفس ar
title عمليات تحمل الضغوط في علاقتها بعدد من المتغيرات النفسية لدى المعلمين ar
title.alternative Coping Processes and Its Relations with Some Psychological Variables for Teachers en_US
type Article en_US
identifier.pagination 95-127 en_US
identifier.issue 5 en_US
identifier.volume 3 en_US
description.AlternativeAbstract The effect of the problems of work and events of life reflected on all the aspects of personality. Many researchers see that we have become in the century of psychological stress and crisis, and there is conviction that it is necessary to search about the ways individuals cope (successfully) with stress during their life. The present research aims to discover the coping processes and study its relationship with some variables of personality to know the psychological characteristics of stress resistant individuals, and whether or not there are certain psychological characteristics connected with definite cope preferations. The sample of the study concluded (190) teachers male and females from the teachers of preparatory and secondary and Alazhar institutes. They were classified into three categories according to age. The statistical analysis of their data on coping process scale by using ANOVA, Correlation coefficient and step-wise regression analysis revealed that there is a significant effect of age on cognitive coping processes directed to the problem or the stressing situation, and that the sex interacts with age upon the behavioral processes directed towards the problem too. The results gave evidence that there is a significant relation between a number of personality variables as presented in "Self-confidence. Nueriticism and Self-esteem" and coping processes. But these processes may not influence with equal efficiency in cases of difference in stressing situations or difference in the individual characteristics the sample have. It seems that the scope of the present research needs further studies in order to know other indicators of stress resistant individuals and the range of the consistency of coping process along time.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record