Show simple item record

AuthorAl Saadat, Abdullah [عبد الله عمر النجار]
AuthorAl Najjar Abdullah [عبد الله ابراهيم السعادات]
Available date2009-11-25T13:09:34Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2005, Vol. 14, No. 27, Pages 9-32.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8111
AbstractThe ever-increasing number of student enrollment in the college of education at King Faisal University has led many faculty members to abandon essay and open-ended type tests and resort to the quickly scorable multiple choice and short answer techniques. However, close observation of achievement tests, (particularly summative) given to students in different subjects has repeatedly revealed that this tendency towards using objective techniques has resulted in the development of tests that are deficient in their fulfillment of course objectives, coverage of course content and instructional materials, demonstration of acquired skills and /or learning, and application of sound test construction techniques. To decide on the exact nature and scope of this awareness/training formula, a good number oF final achievement tests in different subjects offered in the college is examined and analyzed and the opinions of a representative sample of faculty members are elicited. The aforementioned investigations are conducted in light of recent developments in educational measurement and performance assessment. This study hypothesizes that faculty members in the College of Education at King Faisal University (and probably other Saudi universities too) are in great need of: 1. Awareness of recent developments in the theory and practice of educational measurement and performance assessment. 2. Further training on sound practices of the design and implementation of effective tests.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectEducation
Subjectالتعليم
TitleUses and Attitudes of Faculty Members in the College of Education at King Faisal University towards Test Item Formats
Alternative Titleاستخدام واتجاهات أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة الملك فيصل نحو أشكال الاختبارات
TypeArticle
Pagination9-32
Issue Number27
Volume Number14
Alternative Abstractلقد أدى التزايد المطرد في أعداد الطلبة المقبولين بكلة التربية بجامعه الملك فيصل في السنوات الأخيرة إلى نزوع كتير من أعضاء هيئه التدريس إلى ترك استخدام الاختبارات المقالية وذات الإجابة المفتوحة واللجوء إلى استخدام الاختبارات ذات الاختيار من متعدد والأخرى ذات الإجابة القصيرة ، ولكن الملاحظة عن كثب لاختبارات التحصيل (النهائية بالذات ) التي تعطى للطلبة في مواد مختلفة بينت بشكل متكرر أن هذا الميل إلى استخدام الأساليب الموضوعية في الاختبارات نتج عنه إعداد اختبارات عاجزه عن تحقيق أهداف المقررات وتغطية محتوى كل مقرر ومادته الدراسية ، وعرض المهارات المكتسبة والتعلم ، وكذلك تطبيق الأساليب الصحيحة في بناء ووضع الاختبارات . وتفترض هذه الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة الملك فيصل (وربما غيرها من الجامعات السعودية أيضاً ) بحاجه ماسة إلى : 1- ‏الإلمام بالمستجدات الأخيرة في نظريات وتطبيقات القياس التربوي وتقويم الأداء. 2- المزيد من التدريب على الممارسات السلمية في تصميم وتطبق الاختبارات الناجعة. ولتقرير طبيعة وأفق معادلة الإلمام والتدريب هذه بشكل دقيق ، تم فحص وتحليل عدد جديد من اختبارات النهائية التي تقدم في مواد مختلفة بالكلية ، كما تم استقصاء آراء أعضاء هيئة التدريس بالكلية حول هذا الموضوع ، هذا وقد أجريت هذه الفحوص والتساؤلات في ضوء المستجدات الحديثة في القياس التربوي وتقويم الأداء .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record