مستوي النمو المعرفي لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن وعلاقته بالمستوى التعليمي والحنس والتحصيل في العلوم.

Show simple item record

Author Khataiba, Abdulla Mohammed [عبد الله محمد عبد الله خطابية] en_US
Author قاسم صالح النعواشي
Available date 2009-11-25T13:10:26Z en_US
Publication Date 2000 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 107-137. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8136 en_US
Abstract هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى النمو المعرفي لدى طلبة المرحلة الأساسية في الاُردن، وعلاقتّه بالمستوى التعليمي (الصف)، والجنس، والتحصيل في العلوم، وتشكّلت عيَنة الدَراسة من (٢٤٠) طالباً وطالبة، اختيرت عشوائياً من مدارس لواء بنى كنانهَ في محافظة إربد في العام الدَراسي 95/1996 ، وتوزًعت العيَنة حسب الجنس (١٢٠) من الذكور، و(١٢٠) من الابحاث، وحسب المستوى التعليمي من الصف الثاني وحتى الصف التاسع الاُساسي بمعدل (٣٠) طالبا وطالبة لكل صف. تم قياس مستوى النمو المعرفي لدى الطلبة باستخدام “ قائمة مهمّات بياجيه التطوّرية (An Inventory of Piaget’s Developmental Tasks , IPDT ) الذي اشتمل على (٧٢) فقرة من نوع اختيار من متعدد. وقام الباحثان بترجمة الاختبار إلى العربية واستخراج دلالاتَ الصدق والثبات، حيث كانت مقبولة لأغراض الدّراسة الحاليَة. وبعد تطبيق قائمة (IPDT) على جميع أفراد عينة الدراسة، جمٌعت البيانات وحُسبت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ثم قام الباحثان بإجراء التحليلات الإحصائية للبيانات باستخدام اختبار (ت)، وتحليل التباين الاًحادي، ومعامل ارتباط بيرسون حيثما لزم. أشارت النتائج إلى عدم وجود فرق في مستوى النمو العقلي ذي دلالة إحصائية بين مستوى أداء أفراد عينة الدّراسة الذين يقعون في مرحلة العمليات المحسوسة (concrete operations) (7-11) سنه على اختبار(IPPDT) وقيمة المحك التي تساوي (٢٦) من العلامة الكلية على الاختبار وهي (٧٢)، بينما أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية ولصالح أفراد عيًنة الدّراسة الذين يقعون في مرحلة العملياتْ المجردة (Format Operations) (12سنه فما فوق) وبين مستوى أدانهم على الاختبار، والعلامة المحك التي تساوي (٣٦) من العلامة الكلية على الاختبار وهي (٧٢) كما أشارت النتائج إلى وجود فروق في مستوى النمو المعرفي ذات دلالة إحصائية بين مستوى أداء الطلبة تعزى إلى المستوى التعليمي، ولم تظهر فروق تعزى للجنس. بينما كشفت الدراسة عن وجود علاقة ارتباطيه موجبة وذات دلالة احصائية بين مستوى أداء الطلبة على اختبار (IPDT) والتحصيل في العلوم. لذا أوصى الباحثان والقائمين على تطوير برامج العلوم بضرورة الاهتمام بمستوى النمو المعرفي لدى الطلبة عند تطوير المناهج وأساليب التدريس؛ كما أوصى الباحثان بإجراء المزيد من الدَراسات حول الاستراتيجيات التي تساهم في تطوير استيعاب الطلبة للمفاهيم العلمية المجرًدة، ومهارات التفكير العلمي
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title مستوي النمو المعرفي لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن وعلاقته بالمستوى التعليمي والحنس والتحصيل في العلوم. en_US
Alternative Title The cognitive development level of elementary school students in Jordan and its relation to educational level, sex and achievement in science. ar
Type Article en_US
Pagination 107-137 en_US
Issue Number 18 en_US
Volume Number 9 en_US
Alternative Abstract The purpose of this study was to determine the level of cognitive development of elementary school students in Jordan and its relation to educational level, sex, and achievement in science. The sample of the study (N = 240) selected randomly from the schools of Bani Kanana district in Irbid govemorate in the scholastic year 1995/1996. Were 30 pupils for each grade (15 males and 15 females), from grade 2 to grade 9. The Level of Cognitive development was measured using a Jordanian version of an instrument called (An Inventory of Piagetian Development tasks, IPDT) consisted of 72 multiple-choice items. Validity and reliability evidences were obtained and justified to use the instrument for the study and investigation. After the (IPDT) test was administered to all subjects in the sample, the data were statically analyzed using t-test; one way ANOVA, and Pearson correlation coefficient. The results indicated no significant differences between the performance level of the concrete operational stage students, on (IPDT) test, and the criterion (26 up of 27). But there were significant differences in favour of the sample, between the performance level of the formal operational stage students' on (IPDT) test, and the criterion (36 out of 72). A significant differences was found in the performance level on the (IPDT) test, due to educational level in favour of each higher level. But, there were no significant differences due to sex. And there was a positive correlation between students' performance on the (IPDT) test and their achievement in science. Results were discussed, and some recommendations were suggested for the ministry of Education and for researchers. All recommendations were suggested with regard of the finding.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record