دراسة مقارنة لآداء مجموعة من الأطفال المتخلفين عقلياً، وذوى الذكاء فوق المتوسط والمتأخرين دراسياً، وبطيئي التعلم في التصنيف الثلاثي لاختبار وكسلر لذكاء الأطفال

Show simple item record

Author Abdullah, Ahmad Abbas [احمد عباس عبد الله] en_US
Available date 2009-11-25T13:10:57Z en_US
Publication Date 1992 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 2, Pages 243-269. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8153 en_US
Abstract استهدفت الدراسة المقارنة بين أداء عينة من الأطفال المتخلفين عقليا (العدد 89 متوسط نسبة الذكاء61.7)، وعينة من الأطفال المتأخرين دراسيا (العدد 30، متوسط نسبة الذكاء98.9). وعينة من الأطفال ذوي الذكاء فوق المتوسط (العدد 15، متوسط نسبة الذكاء125) وعينة من الأطفال بطيئي التعلم (العدد 54، متوسط نسبة الذكاء 77)، ومقارنة أداء كل عينة من هذه العينات مع نمط أداء الأطفال الذين يعانون من عجز في التعلم من خلال التصنيف الثلاثي لاختبار وكسلر لذكاء الأطفال. أشارت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين الفئات الأربع في الاختبارات الفرعية وكذلك في الاختبار الكلي بشكل عام. كما أشارت نتائج الدراسة الى عدم وجود تشابه بين نمط أداء الفئات الأربع الممثلة للعينة وبين أداء الأطفال الذين يعانون من عجز في التعلم. خلصت الدراسة، بناء على النتائج، الى أن فئة العاجزين عن التعلم تميل الى أن تكون متميزة في نمط أدائها في الاختبارات الفرعية لمقياس وكسلر لذكاء الأطفال. كما خلصت الدراسة إلى أنه بالإمكان الأخذ بالفرضية القائلة بأن العناصر التي تتضمنها مجموعة (التتابع القدرة على التركيز والذاكرة) وقد تكون من العوامل الحاسمة في مشكلات التعلم لدى فئة العاجزين عن التعلم، أو على الأقل هي الأقوى تأثيرا مقارنة بالفئات الخاصة الاخرى التي تعاني من مشكلات في التعلم، الا انه من الصعب الاستنتاج ان الفئات الاخرى لا تعاني من ضعف في هذه القدرات.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Psychology en_US
Subject علم النفس ar
Title دراسة مقارنة لآداء مجموعة من الأطفال المتخلفين عقلياً، وذوى الذكاء فوق المتوسط والمتأخرين دراسياً، وبطيئي التعلم في التصنيف الثلاثي لاختبار وكسلر لذكاء الأطفال en_US
Alternative Title A Comparative Study of the performance of a sampl of Mentally retarded, above average, Educationally Retarded and slow Learners children in the tripartite classification of WISC ar
Type Article en_US
Pagination 243-269 en_US
Issue Number 2 en_US
Volume Number 1 en_US
Alternative Abstract The aim of the study was to compare between the performance of a sam¬ple of Mentally retarded children (N = 89, M IQ = 61.7), a sample of Educa¬tionally retarded (N= 30, M IQ = 98.9), a sample of above - average Intelli¬gence children (N= 15,M IQ 125), and a sample of slow learners (N = 54, M IQ 77), and comparing the performance (profile) of each group with the pro¬file of children with learning disabilities on the Tripartite classification of wise. Results of the study revealed a significant difference among the four groups on the subtests and the general Intelligence. The study also showed Difference between the performance of the four groups and that of the learning disabled children. It was concluded that the learning disabled children tend to perform in a distinguished was on WISC. It was also concluded that it might be possible to accept the hypothesis that elements included in the sequential category might play a crucial role in the learning problems for the learning disabled group.However, this does not simply means that other exeptional groups with learning problems do not suffer from such defecit in these areas.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record