أثر بعض المتغيرات النفسية والديموغرافية على مستوى قلق الامتحان لدى طلبة الثانوية العامة في شمال فلسطين خلال انتفاضة الاقصى

Show simple item record

contributor.author Sa'adeh, Jawdat Ahmed [جودت احمد سعادة] en_US
contributor.author Zamel, Majdi Ali [مجدي علي زامل] en_US
contributor.author Abu Zyada, Ismael [اسماعيل ابو زيادة] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:11:15Z en_US
date.available 2009-11-25T13:11:15Z en_US
date.issued 2004 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 2004, Vol. 13, No. 25, Pages 171-201. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8161 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر بعض المتغيرات النفسية والديمغرافية على مستوى قلق الامتحان لدى طلبة الثانوية العامة في شمال فلسطين خلال انتفاضة الأقصى في ضوء ستة متغيرات هي: الجنس، والتخصص، ومستوى تعليم الأب، ومستوى تعليم الأم، والترتيب الولادي، وحجم الأسرة. وقد تم تطوير استبانة من (34) فقرة لقياس مستوى قلق الطلبة من امتحان الثانوية العامة خلال الانتفاضة، وذلك بعد تحكيمه وإخراج معامل الثبات له باستخدام معادلة كرونباخ ألفا، حيث بلغ هذا المعامل (0.90)، كما تم توزيع هذه الاستبانة على (1800) من طلبة الثانوية العامة في أربع مديريات للتربية والتعليم. ولاختبار فرضيات الدراسة، استخدمت النسب المئوية والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، واختبار توكي للمقارنات البعدية. وقد أظهرت النتائج وجود مستوى مرتفع لقلق الامتحان عند طلبة الثانوية العامة خلال انتفاضة الأقصى وبنسبة (82.8%). كما تبين وجود فروق في متوسطات درجات قلق الامتحان تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، ولمتغير التخصص ولصالح العلمي، ولحجم العائلة ولصالح العائلة ذات الحجم الكبير، وللترتيب الولادي ولصالح الابن الأخير، ولمستوى تعليم الأب ولصالح المستوى الأساسي، ولمستوى تعليم الأم ولصالح المستوى التعليمي الأمي ثم الأساسي ثم الثانوي.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Psychology en_US
subject علم النفس ar
title أثر بعض المتغيرات النفسية والديموغرافية على مستوى قلق الامتحان لدى طلبة الثانوية العامة في شمال فلسطين خلال انتفاضة الاقصى en_US
title.alternative The effect of psychological and demographic variables on the examination anxiety level of Palestinian High School students through Al-Aqsa Intifada ar
type Article en_US
identifier.pagination 171-201 en_US
identifier.issue 25 en_US
identifier.volume 13 en_US
description.AlternativeAbstract The Purpose of the study was to find out the effect of six variables on the examination level of high school students in North Palestine through Al- Aqsa Intifada. These variables were : sex, specialty area, father educational level, mother educational level, birth order, and family size. The researchers developed a (34) item questionnaire in order to measure the levels of students anxiety toward the public high school examination during Al¬Aqsa Intifada. The Sample consisted of (1800) students in four educational directorates in North Palestine. To test the six hypotheses, the researchers used Percentages, Means, Standard Deviation, Independent "t" test., ANOVA and Tukey Method. The · results indicated that there was a high level of examination anxiety between students of twelfth grade (%82.8) . There were also statistical differences between students due to the sex variable in favour of female students. In addition there were statistical differences between students due to the specialty area, in favour of the scientific stream. Results also showed that there were statistical differences between students due to the family size, in favour of the large one, and there were statistical differences between students due to the father's educational level, in favour of the basic educational level, and to the mother's educational level, in favour of the illiterate, basic and secondary levels .Finally, there were statistical differences between students due to the students' birth order, in favour of the last one.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record