إدارك تلاميذ المرحلة الاعدادية لبيئة التعلم وأثره على التحصيل الدراسي

Show simple item record

Author Bakhoum, Raafat Atteya [رافت عطية باخوم] en_US
Available date 2009-11-25T13:11:20Z en_US
Publication Date 1996 en_US
Citation Journal of the E. R. C., 1996, Vol. 5, No. 10, Pages 157-197. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8164 en_US
Abstract يهدف هذا البحث إلى تعرف المكونات العاملية لبيئة التعلم كما يدركها تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالإضافة إلى تعرف الفروق بين كل من: الجنسين، الموطن، الفرق الثلاث، حيث تم تطبيق مقياس إدراك بيئة التعلم على عينة قوامها (240) من تلاميذ المرحلة الإعدادية بواقع (120) من كل جنس، (80) من كل فرقة، (120) من كل موطن، حيث أظهرت هذه الدراسة النتائج التالية: 1- تتكون بيئة التعلم المدركة من خمسة عوامل هي: مهام المعلم، المهام المدرسية، الاستمتاع بالمهام الدراسية، الاندماج في الأنشطة المدرسية، الصداقات. 2- كانت هناك فروقاً بين الجنسين- في ضوء الفرق الدراسية- في: مهام المعلم، الاستمتاع بالمهام المدرسية، الاندماج في الأنشطة المدرسية. في حين لم تكن الفروق دالة بين الجنسين في الفرقة الثالثة في عاملي: المهام المدرسية، الصداقات المدرسية. 3- كانت هناك فروقا ترجع للموطن (ريف- حضر) في متغيرات الدراسة عدا في مهام المعلم حيث كانت الفروق غير دالة لطلاب الصف الثاني. 4- كانت هناك فروقا بين كل فرقتين بالتبادل في متغيرات الدراسة عدا في مهام المعلم بين الفرقتين الأولى والثانية. 5- يمكن أن تسهم المتغيرات: مهام المعلم، المهام المدرسية، الاستمتاع بالمهام المدرسية، الاندماج في المهام المدرسية، في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلاب المرحلة الاعدادية.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Intermediate Education en_US
Subject التعليم الاعدادي ar
Title إدارك تلاميذ المرحلة الاعدادية لبيئة التعلم وأثره على التحصيل الدراسي ar
Alternative Title Prep stage students, perception of learning environment and its effect on scholastic achievement. en_US
Type Article en_US
Pagination 157-197 en_US
Issue Number 10 en_US
Volume Number 5 en_US
Alternative Abstract The purpose of this study was to investigate the Factoral components of learning environment as it was perceived by pr~p stage students and the differences in learning environment according to sex , place of residence and grade . The sample consisted of (240) prkp stage students, (120) males, (80) students from each grade and (120) students from each residence (rural - urban). The most important findings were as follows : 1. The perceived learning environment consists of five factors : The teacher's task components, scholastic task components, enjoying scholastic task components, involvement i11 scholastic activities and friendship . 2. There were significant differences between males and females according to grade, the teacher's task components, enjoying scholastic task components and involvenent ill scholastic activities but these differences were not significant between males and females in the third grade in the teacher's task components and scholastic friendship. 3. There were significant differences according to the place of residence (Rural -urban) in the study variables excepts the teacher's task components were the differences were not significant for the second grade students. 4. There were significant differences between each two grades in the study variables except bl the teachers task components where the differences were not significant between the first and second grades. 5. These variables : The teacher's task components , scholastic task components, enjoying scholastic task components and involvement in scholastic task components can perdict with scholastic achievement of prep stage students.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record