Show simple item record

AuthorRawashda, Ibrahim Fesal [ابراهيم فيصل رواشدة]
Available date2009-11-25T13:11:39Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 16, Pages 157-187.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8173
Abstractتم استقصاء ملامح تطوير مناهج علوم العاشر في الأردن، حسب تقدير الطلبة بإجابة خمسة أسئلة في الدراسة. وتكونت عينة الدراسة العشوائية الطبقية من (708) طالبا وطالبة من الصف الأول الثانوي للعام الدراسي1996/96م، الذين أكملوا دراسة مناهج علوم العاشر في العام الدراسي 1996/95م، وهم موزعون على 32 مدرسة تتع مديريات تربية اربد الأولى والثانية وجرش وعجلون والمفرق والأغوار. وجمعت بيانات الدراسة بأداة أعدت لغرضها، وهي ذات صدق محتوى تحكيمي ومعامل ثبات اتساق فقراتها الكلي 0.97، وعدد فقراتها 78 مصنفة في ثمانية مجالات، وفقراتها مدرجة خماسيا بطريقة ليكارت، وأدخلت البيانات إلى الكمبيوتر، وحللت إحصائيا بشكل وصفي واستدلالي باستخدام برنامج ، SPSS وكانت النتائج: - بلغ تطوير ملامح مناهج فروع علوم العاشر،65%، ويعني أنه مقبول بالمعايير التربوية، لكنه قد يكون دون الطموحات التطويرية، وكانت الأحياء هي الأعلى بتطوير ملامحها فالفيزياء ثم الكيمياء وعلوم الأرض. - تكافأ تقدير طلبة مستوى التحصيل العالي ومستوى التحصيل المتوسط وطلبة مستوى التحصيل المنخفضة في تقدير ملامح تطوير مناهج فروع العلوم ومجالات منهج كل من فروع العلوم الثلاثة بشكل عام - كانت 50% من ملامح تطوير مناهج علوم العاشر بمستوى تطوير منخفض، 35% بمستوى ضعيف، 14% بمستوى تطوير متوسط، 11%، بمستوى تطويرا عال. وأوصت الدراسة باستمرار البحث في ملامح تطوير مناهج العلوم لصفوف مختلفة أخرى، بمصادر تقويم أخرى، لتوفير تغذية راجعة شاملة وكافية لرفع التطوير إلى مستويات أعلى، والتركيز والاستمرار في برامج تدريب معلمي العلوم أثناء الخدمة وما قبل الخدمة لاستيعاب ملامح تطوير مناهج العلوم وتنفيذها. كما أوصت الدراسة معلمي العلوم بتفعيل ملامح مناهج العلوم، وعلى الأخص، ما هي في صميم كفاياتهم وواجباتهم التعليمية، مثل التعلم بالعمل، ممارسة الطلبة لهواياته وميولهم العلمية، وتفعيل دور المختبر، وتوظيف وسائل وتقنيات ومصادر تعلم فاعله، وممارسة استراتيجيات التعليم بالاستقصاء والاستكشاف وحل المشكلات... إلخ.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectCurriculum
المناهج
Titleملامح تطويرية في مناهج علوم العاشر في الأردن حسب تقدير الطلبة
Alternative TitleDevelopmental trits within Jordanian tenth grade science curriculum-based on students assessment
TypeArticle
Pagination157-187
Issue Number16
Volume Number8
Alternative AbstractDevelopmental traits within Jordanian tenth grade science Curriculum were investigated by Collecting data from 708 first secondary grade students during the academic year 96/97, who studied these Sciences Curriculum during the academic year 95/96, those students were distributed over 32 male and female schools at north of Jordan. The study instrument consisted of 78 items, for each of it five scales, these items were classified to 8 dimensions; it's content was validated by a number of judges, and it's reliability coefficient-a, 0.97. The SPSS system was used to analyzed the collected data, and resulted in: Developmental traits were assessed at 65%, the highest assessment was for Biology then physics then Chemistry and Earth science. • The different study classification Factors (gender, regions, achievement levels) did not aff ect,nor the assessment of developmental traits of science curriculum either its dimensions. 50% of Science Curriculum traits were at low developmental level, while 35 at weak level, 14% at middle level, 11 % at high developmental level. It is advised to fellow up such of this study inquiry for Science Curriculum of different classes using different resources evaluation, to form an integrated feed-back in according to raise science Curriculum development. At the same time Sciences' teachers advised to react more with traits of science curriculum, such of these are of their main teaching skills; learning by doing, practices for science interests, role of science laboratories, variation of techniques & instruments & resources, and teaching by discovery-Inquiry strategies.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record