Show simple item record

AuthorAl Sawalmeh, Yousef M. [يوسف محمد سوالمة]
Available date2009-11-25T13:12:27Z
Publication Date2000
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 17, Pages 45-77.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8196
Abstractهدفت الدراسة إلى تحديد الممارسات المستعملة في تقدير العلامات الجامعية والتعرف على المعاني المضمنة لذلك العلامات والقيم التي تراعي في عملية تقديرها. وتكونت عينة الدراسة من 69 عضوا يشكلون جميع أعضاء هيئة التدريس الذين استجابوا لأداة الدراسة في أربع كليات جامعية (الآداب، العلوم، الاقتصاد، التربية). وتكونت أداة الدراسة من تسعة مواقف تقويمية لكل منها عدة استجابات، ويلي كل منها سؤال مفتوح الإجابة لتبرير الاستجابة المختارة. وتتوزع المواقف التسعة في أربعة مجموعات هي: مواقف القدرة والجهد (3)، مواقف تتعلق بعدم الوفاء ببعض المتطلبات (2)، مواقف التحسن (2)، مواقف الفصل من الجامعة (2). ولتحقيق هدف الدراسة صححت الإجابات للأسئلة مفتوحة الإجابة وفق مصفوفة ميسك التصاعدية في الصدق، وأجرى التحليل الكيفي للاستجابات في المستويات الأربعة للكشف عن المعاني والقيم المتضمنة في الاستجابات. واستخدم اختبار كاي تربيع للاستقلال لدراسة العلاقة بين الممارسات المستخدمة في تقدير العلامات وما تتضمنه من معاني وقيم وأشارت نتائج الدراسة إلى أن أعضاء هيئة التدريس يعتمدون على التحصيل وعلى عوامل أخرى غير تحصيلية في تقدير العلامات الجامعية، وأن معنى العلامة يرتبط ارتباطا وثيقاً بعمل الطالب، فالعلامة أجر يدفعونه للطالب نظير ما يؤديه من أعمال، وأكثر ما يهمهم في تقدير العلامات الاحتكام إلى قيم العدل والإنصاف وقيم الرحمة والرأفة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectUniversity Education
Subjectالتعليم الجامعي
Titleالمعاني والقيم في تقديرات أعضاء هيئة التدريس للعلامات الجامعة: دراسة حالة لجامعة اليرموك
Alternative TitleMeaning and values in college grades: a case study of Yarmouk University
TypeArticle
Pagination45-77
Issue Number17
Volume Number9
Alternative AbstractThe Purpose of the study was to determine the practices followed in assigning college grades and to investigate the meaning professors associate with grades and the values they consider in the grading process. A sample of (69) professors from four colleges (Arts, Science, Economics, and Education) at Y annouk University responded to 9 grading scenarios in two ways-with multiple-choice responses indicating what they would do and with written responses to the question "Why did you make this choice?" A coding scheme based on Messick's (1989) progressive matrix of validity facets was used for quantitative and qualitative analyses of written responses. Chi-Square test for independence was used to study the relationship between the grading practices and the meaning and values associated with the grades. The results indicated that the meaning of the grades is closely related to the student work, and the professors depend on achievement and non-achievement factors in the grading process, and they are concerned about being fair.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record