Show simple item record

AuthorKhraysha, Ali Kayed [علي كايد خرشيه]
Available date2009-11-25T13:12:32Z
Publication Date2001
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2001, Vol. 10, No. 19, Pages 13-45.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8199
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى مساهمة معلمي التاريخ للمرحلة الثانوية في تنمية مهارات التفكير الناقد والإبداعي لدى طلبته، ومعرفة اثر جنس المعلم وخبرته ومؤهلة في ذلك وتحديد العلاقة بين آراء المعلمين حول مستوى مساهمتهم في تنمية مهارات التفكير وبين مستوى مساهمتهم من خلال ملاحظتهم ملاحظة مباشرة داخل حجرة الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (33) معلما من معلمي التاريخ للمرحلة الثانوية في مديرية التربية والتعليم لقصبة المفرق طبق عليهم استبانة للتعرف على آرائهم في مستوى مساهمته في تنمية مهارات التفكير الناقد والإبداعي وبطاقة ملاحظة للتعرف على مستوى مساهمته من خلال ملاحظتهم داخل حجرة الدراسة وتكونت كل من الاستبانة والبطاقة من(55) مظهرا سلوكيا تسهم في تنمية مهارات التفكير العليا منها (24) مظهرا للتفكير الناقد و(31) مظهرا للتفكير الإبداعي. دلت النتائج على تدني مستوى مساهمة معلمي التاريخ في تنمية مهارات التفكير الناقد والإبداعي والمهارات مجتمعة سواء من خلال آراء المعلمين أو من خلال ملاحظتهم داخل حجرة الدراسة فقد كان مستوى مساهمتهم أقل من المستوى المقبول تربويا (85%) ولم تظهر فروق دالة إحصائيا بين آراء معلمي التاريخ أو نتيجة لملاحظتهم داخل حجرة الدراسة في مستوى مساهمتهم في تنمية مهارات التفكير تعزى لجنس المعلم أو خبرته أو مؤهلة. ولم تظهر علاقة دالة إحصائيا (α=0.05) بين آراء المعلمين في مستوى مساهمتهم في تنمية مهارات التفكير وبين مستوى مساهمته في تنمية تلك المهارات نتيجة لملاحظتهم داخل حجرة الدراسة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectSecondary Education
التعليم الثانوي
Titleمستوى مساهمة معلمي التاريخ بالمرحلة الثانوية في تنمية مهارات التفكير الناقد والابداعي لدى طلبتهم
Alternative TitleLevel of secondary school history teachers' contribution to the developing of students, critical and creative thinking skills.
TypeArticle
Pagination13-45
Issue Number19
Volume Number10
Alternative AbstractThis study aimed at the identification of the level of contribution made by the secondary school history teachers to the development of the students critical and creative thinking skills and the effects of the sex, experience and qualification variables in that. In addition to the identification of the relationship between the teachers' views of their contribution and the level of their real contribution through their direct observation inside the classroom. The sample study consisted of (33) secondary stage history teachers from Al- Mafrak educational area, A questionnaire was devised and administered to the subjects to elicit their contribution to the development of the students' critical and creative thinking skills. Besides, that subjects were given observation sheets in order to elicit the level of their actual contribution through observing them inside the classroom. The questionnaire and the observation sheet consisted of 55 different behavioral manifestations which should contribute to the development of the critical and creative thinking skills, including 24 manifestations of critical thinking and 31 of creative thinking. The findings showed a low contribution level by the history teachers in the development of critical and creative thinking skills whether through the teachers' views or through their actual observation inside the classroom. The teachers' contribution was below the acceptable level (85%). No significant differences were indicated between the teachers' views and the outcome of their actual classroom observation due to the sex, experience and qualification variables. Neither was a significant difference found at (.05) between the teachers views of developing the student's critical and creative skills and their actual contribution to developing those skills as a result of observing them in the classroom.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record