Show simple item record

AuthorAl Husain, Abdulla Ali [عبدالله بن علي الحصين]
Available date2009-11-25T13:12:39Z
Publication Date1994
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1994, Vol. 3, No. 6, Pages 57-79.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8205
Abstractاستهدفت الدراسة الحالية تحديد مستوى فهم الطالبات السعوديات بكليات البنات للمظاهر الاجتماعية للعمل والتقنية، وما إذا كان لكل من المستوى الدراسي (الفرقة الأولى والرابعة) والتخصص الأكاديمي (علمي، أدبي) والأعداد التربوي (معدات تربوياً وغير معدات تربوياً) أثر في مستوى هذا الفهم ولقد تالف مجتمع الدراسة من جميع طالبات الفرقة الأولى والرابعة بكليات البنات خلال العام الجامعي 1412 هـ-1413 هـ، أما عينتها فهي عينة عشوائية عنقودية عددها 2198 طالبة تم اختيارهن من ست كليات للبنات بالمملكة العربية السعودية، وهي عينة ممثلة لطالبات الفرقة الأولى والرابعة، وللتخصص العلمي والأدبي، وللكليات التربوية وغير التربوية بهذه الكليات الست، وتم قياس مستوى فهم عينة الدراسة باستخدام اختبار فهم المظاهر الاجتماعية للعلم والتكنولوجيا الذي طوره حافظ بكر (1989) وحللت بيانات الدراسة باستخدام ثلاث من المعالجات الإحصائية (1) تقدير متوسط عينة الدراسة ككل، والعينات الفرعية ومقارنتها بالعلامة المحك أي مستوى الأداء المقبول على هذا الاختبار (2) تحليل التباين الثنائي 2X2 (3) اختبار "ت" t-test كتحليل بعدي في الحالات التي تكون فيها قيمة ف "F " داله عند تحليل التباين الثنائي. ولقد كشفت نتائج الدراسة عن أن مستوى فهم الطالبات السعوديات بكليات البنات للمظاهر الاجتماعية للعمل والتقنية جاءت دون مستوى الأداء المقبول، كما كشفت عن انه ليس للمستوى الدراسي تأثير دال على مستوى هذا الفهم، بينما يوجد لكل من التخصص الدراسي والأعداد التربوي تأثير دال (على مستوى0.05) وإن كان محدوداً على مستوى هذا الفهم، إذ وجد أن مستوى فهم الطالبات من ذوات التخصص الأدبي أعلى قليلاً من قريناتهن من ذوات التخصص العلمي، كما أن مستوى فهم الطالبات غير المعدات تربوياً أعلى قليلاً من قريناتهن من المعدات تربوياً.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectSociology
علم الاجتماع
Titleمستوى فهم طالبات كليات البنات بالمملكة العربية السعودية للمظاهر الاجتماعية للعلم والتقنية
Alternative TitleTeacher trainee understanding of the social consequences of sceince and technology in Saudi girls' college
TypeArticle
Pagination57-79
Issue Number6
Volume Number3
Alternative AbstractThis study seeks to ascertain the degree to which student teachers at Saudi Girls' Colleges understand the social consequences of science and technology, and the effects that academic level (First vs. Fourth Year), Major subject area (Scientific vs. Literary), and professional training for a teaching career (vs. lack of it) may have on this understanding. The target population includes all First and Fourth Year students at the Girls' Colleges in 1412 - 1413 H. Teacher Trainee Understanding of The Social Consequences of Science and Technology in Saudi Girls' Colleges Dr. Abdulla Ali Al-Husain ABSTRACT A stratified random sample consisting of 2198 students, representative of First and Fourth Years, Science and arts sections, and colleges which provide teacher training as well as those that do no, was selected from six Girls' Colleges. The understanding level of the subjects was measured by means of the "Test of the Understanding of Social Consequences of Science and Technology," developed by Hafez Bakr (1989). Three statistical tech¬niques were used in data analysis : 1) Comparison of the overall sample mean and those of the sub-groups against the reference criterion established by the Test, 2) Two-way axle analysis of variance, and 3) t-test where sig¬nificant differences were indicated by the F-rarios obtained. The study concludes that understanding of the social consequences of science and technology by Saudi female teacher trainees of the Girls' Colleges is inferior to the performance level set by the used criterion. Wherease academic level is shown to have no significant impact on this understanding, however, the scores do reveal that both the major special¬ization area and professional training exercise a significant, although still slight, effect on it (at the 0.05 level). Literary division students scored higher than their science section counterparts. Similary, students without the benefit of teacher training performed slightly better than those who have undergone such training.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record