Show simple item record

AuthorAbbada, Ahmed Abdullatif [احمد عبد اللطيف عبادة]
Available date2009-11-25T13:13:28Z
Publication Date1992
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 2, Pages 303-351.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8225
Abstractاستهدفت الدراسة تعرف العلاقة بين كل من دافع الاستطلاع وقدرات وسمات الابتكارية، وقدرات التفكير الابتكاري ومتغيرات البيئة الأسرية. وقد تم إجراء الدراسة على عينة مكونة من 166 تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصفين الخامس والسادس الابتدائي، واستخدم مقياس حب الاستطلاع من إعداد أحمد عبادة وفاروق عثمان (1991)، كما استخدم اختبار التفكير الابتكاري للأطفال (الجزء الثاني) إعداد سيد خير الله ومحمود منسي. وقد توصل البحث فيما يتعلق بالعلاقة بين دافع حب الاستطلاع وقدرات وسمات الابتكارية إلى وجود ارتباطات دالة إحصائياً بين دافع حب الاستطلاع وكل من المرونة والأصالة والقدرات الابتكارية، وأدراك العلاقات الوالدية، والميول المتنوعة، والمثابرة. أما فيما يتعلق بالعلاقة بين دافع حب الاستطلاع ومتغيرات البيئة الأسرية فقد تبين وجود ارتباطات سالبة إحصائياً بين دافع حب الاستطلاع وكل من عدد أفراد الأسرة، وترتيب التلميذ في الأسرة في حين جاءت الارتباطات موجبة ودالة إحصائياً مع مستوى تعليم الأب والأم، كما تبين أيضاً وجود فروق دالة إحصائياً في دافع حب الاستطلاع بين تلاميذ الريف والحضر لصالح تلاميذ الحضر. بالإضافة إلى مجموعة أخرى من النتائج تتعلق بالعلاقة بين قدرات وسمات الابتكارية من جانب ومتغيرات البيئة الأسرية من جانب آخر.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectCreativity
Subjectالابتكار
Titleدافع حب الإستطلاع في علاقاته بقدرات وسمات الإبتكارية في ضوء بعض متغيرات البيئة الأسرية لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الإبتدائي بدولة البحرين
Alternative TitleThe Relationship Between Curiosity and Creative Abilities and Characteristics with Respect to Some Family Environmental Variables Among Bahraini Primary School Students
TypeArticle
Pagination303-351
Issue Number2
Volume Number1
Alternative AbstractThe study aimed at identifying the relationship between the curiosity and creative abilities and characteristics with respect to family environmental variables. The study was carried out on 166 fifth and sixth primary students using the measure of curiosity prepared by Ahmed Abbada and Farooq Othman (1991). And also the test of Children Creative Thinking (part two) prepared by Sayed Khairallah and Mahmood Mansy. The findings revealed that a significant relationship exists between curiosity and flexibility, originality, creative abilities, perception of relationship between parents, various desires and commitment. As far as the relationship between curiosity and number of family members and the rank of the student in his family is concerned, the results showed that there is a significant positive relationship between these two variables and the mother's and father's educational level. Also significant differences have been found between two rate of curiosity of rural and urban students in favour of the urban ones. Furthermore , some other relationships was found between creative characteristics and abilities and family enviromental variables.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record