مدى استخدام وتنويع معلمي اللغة العربية في أساليب وأدوات تقويم الطلبة بمراحل التعليم العام في الأردن

Show simple item record

contributor.author Nuser, Hamdan Ali [حمدان علي نصر] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:14:22Z en_US
date.available 2009-11-25T13:14:22Z en_US
date.issued 1998 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 1998, Vol. 7, No. 13, Pages 141-178. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8255 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى استخدام معلمي اللغة العربية بالمرحلتين الأساسية والثانوية لبعض أساليب وأدوات التقويم شائعة الاستخدام، وتقصى أثر متغيرات ; المؤهل، والجنس، والخبرة، والمرحلة على مدى الاستخدام الفعلي لهذه الأدوات. تألفت عينة الدراسة من (761) معلما ومعلمة يدرسون مناهج اللغة العربية منهم (100) معلم ومعلمة بالمرحلة الثانوية و(76) معلما ومعلمة بالمرحلة الأساسية، يدرسون في (81) مدرسة حكومية بمدينة اربد، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولمعرفة أساليب وأدوات التقويم المستخدمة تم استطلاع آرائهم بوساطة استبانة أعدها الباحث، اشتملت على (81) نوعا من الأساليب والأدوات المقترحة لتقويم الطلبة بمناهج اللغة العربية. وأظهرت الدراسة أن أفراد العينة يستخدمون جميع هذه الأنواع، ولكنهم يتفاوتون في درجة استخدامهم لها، حيث حازت الاختبارات المقالية أعلى المتوسطات الحسابية المتحصلة في حين حاز أسلوب تقويم الطالب لزميله أقل هذه المتوسطات، وكشفت الدراسة عن وجود مدى مقبول من التنويع في استخدام هذه الأساليب، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات المعلمين على مدى الاستخدام تعزى إلى الجنس ولصالح الإناث، وإلى المرحلة ولصالح الأساسية، وإلى الخبرة ولصالح المعلمين ذوي الخبرات العالية، ولم تشر الدراسة إلى وجود أثر دال إحصائيا لعامل المؤهل العلمي، وفى ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات. en_US
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Arabic Language en_US
subject اللغة العربية ar
title مدى استخدام وتنويع معلمي اللغة العربية في أساليب وأدوات تقويم الطلبة بمراحل التعليم العام في الأردن en_US
title.alternative Implementation and Variation in Evaluation Techniques: Case of Arabic Learning in Jordanian Schools ar
type Article en_US
description.AlternativeAbstract This study was intended to reveal the extent to which basic and secondary Arabic teachers use the common evaluation techniques and to explore the effect of qualification, sex, experience and stage variables on the actual use of those techniques. The sample of the study consisted of 167 male and female teachers of Arabic (100 teachers from the secondary stage, and 67 teachers from the basic stage) in 18 public schools in Irbid. The subjects were chosen at random. To identify the common evaluation techniques in use, the teachers' views were elicited by a special questionnaire prepared by the researcher incorporating 18 different types of such common evaluation techniques of Arabic curricula. The study indicated that the subjects used all such types of evaluation techniques, but their use of each one of them varied whereas essay-type tests obtained the highest means, the student-student evaluation obtained the lowest means. The study also showed an acceptable range of variation in the teacher's use of these techniques as well as statistically significant differences between the means of teachers in favor of the female teachers, in the basic stage whereas experienced male teachers excelled. Nevertheless, the qualification variable was neutral. The study presented a number of relevant suggestions


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record