فاعلية برنامج مقترح (السهل) في تنمية بعض مهارات التفكير العليا لدى عينة من الطلبة المتفوقين عقليا وغير المتفوقين

Show simple item record

contributor.author Fakhro, Abdul Naser [عبد الناصر فخرو] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:14:40Z en_US
date.available 2009-11-25T13:14:40Z en_US
date.issued 2003 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 2003, Vol. 12, No. 24, Pages 61-100. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8265 en_US
description.abstract الغرض من هذه الدراسة هو تنمية مهارات التفكير العليا المشار إليها في تصنيف بلوم للأهداف المعرفية (التحليل، والتركيب، والتقييم) لدى الطلبة المتفوقين عقليا وغير المتفوقين في الصف الثالث إعدادي باستخدام برنامج مقترح. وتختبر هذه الدراسة فاعلية برنامج النشاطات الموجهة في تنمية مهارات التفكير العليا لدى عينة الدراسة التي تكونت من 48 طالباً مثل نصفهم المجموعة الضابطة، والنصف الأخر مثل المجموعة التجريبية الذين تعرضوا للمعالجة التي تم قياس أثرها بواسطة اختبار التحليل، والتركيب، والتقييم (SEA). وقد حاولت هذه الدراسة التحقق من الفرضين التاليين: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط أداء المجموعة التجريبية، وبين متوسط أداء المجموعة الضابطة على اختبار SEA البعدي لصالح المجموعة التجريبية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط أداء المجموعة التجريبية على اختبار SEA القبلي، وبين متوسط أدائهم على اختبار SEA البعدي باختلاف مستوياتهم العقلية: متفوقون، وعاديون، و أدنى من العاديين. وأوضحت النتائج صحة الفرض الأول بدقة (000. 0)، بينما لم تظهر دلالة في إثبات صحة الفرض الثاني بالرغم من وجود فروق لصالح الطلبة العاديين. وقد خرجت الدراسة ببضع التوصيات، والتطبيقات التربوية.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Psychology en_US
subject علم النفس ar
title فاعلية برنامج مقترح (السهل) في تنمية بعض مهارات التفكير العليا لدى عينة من الطلبة المتفوقين عقليا وغير المتفوقين en_US
title.alternative The effect of proposed "Easy" program in improving some higher order thinking skills of the gifted and non-gifted students ar
type Article en_US
description.AlternativeAbstract This study is concerned with the developing of higher order thinking skills (analysis, synthesis & evaluation) mentioned in Bloom's Hierarechical Taxonomy in gifted and non -gifted 9th grade students . This study examined the effectiveness of "Easy" program on the development of the higher order thinking skills in a sample of 48 students. One half of the sample was the experimental group who participated in the program for six weeks. The other half of the sample , the control group , did not participate in the program. At the conclusion of the six week period , the SEA test was administrated to both groups The study attempted to investigate the following hypothesis: 1. There would be differences between the means of the performance of the experimental and control groups on the SEA test in favor of the former one. 2. The differences in the means of the experimental group' performance on the pre- and post- test would differ in accordance with variation in the mental ability level : gifted, average and below average . The results accepted the first hypothesis and rejected the second one. The study came up with several recommendations and applications in educational settings.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record