دراسة استطلاعية لاتجاهات وآراء المدرسين والإداريين في التعليم العام نحو إدماج الأطفال غير العاديين في المدارس الابتدائية العادية

Show simple item record

contributor.author Al Gafoor, Mohamed A. [محمد عبد الغفور] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:14:44Z en_US
date.available 2009-11-25T13:14:44Z en_US
date.issued 1999 en_US
identifier.citation Journal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 15, Pages 161-193. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8268 en_US
description.abstract هدفت الدراسة إلى معرفة أراء واتجاهات مدرسي وأداري المرحلة الابتدائية حول إدماج الطفل غير العادي في تلك المرحلة في دولة الكويت. حيث تكونت العينة من 447 مدرسا وإداريا، بحيث شملت جميع المحافظات التعليمية الخمس في الكويت، فكأن نصيب كل محافظة أربع مدارس، اثنتان منها للبنين والأخرى للبنات. حيث استخدمت الدراسة أداة الاستبانة والتي كانت عباراتها موزعة على ثلاثة مجالات مهمة، الأول، هو رأى العينة تجاه الإدماج بشكل عام، الثاني، رأى العينة تجاه ادماج الإعاقات البصرية و السمعية والعقلية والحركية والثالث، رأى العينة تجاه عوائق الإدماج، ولقد توصلت الدراسة إلى أن الإدماج يعتبر من الاتجاهات التربوية الجديدة التي تخدم الأطفال غير العاديين، بحيث تهيئ لهم فرصة للتفاعل الإيجابي مع الأطفال العاديين داخل المدرسة، وأن هناك عدم قبول للإدماج بشكل عام من قبل أفراد العينة، كما أظهرت النتائج أن الإعاقتان، الحركية والبصرية نالت درجة من القبول بشكل أفضل من الإعاقتان السمعية والعقلية نحو ادماجهم في المدرسة العادية. بالإضافة إلى أن الإعاقات ذات الدرجة الخفيفة والمتوسطة لافت قبولا نحو إدماجهما في المدرسة العادية بشكل يفوق الإعاقات ذات الدرجة العميقة، وأن هناك عوائق تحول دون تطبيق أو قبول الإدماج في المدرسة العادية في الكويت، وهي مرتبة حسب عمق هذه المشكلة: الخدمات الطبية المناسبة للمعاق، المنهج ومرونته، المدرس وإعداده للتعامل مع الطفل المعاق ثم الوسائل التعليمية الخاصة بالمعاق. وأوضحت النتائج أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية، بعضا عند مستوي 0.05 والبعض الآخر عند مستوى0.01 فيما يتعلق بالجنس والوظيفة ومن سبق لهم التعامل مع المعاق تجاه الإدماج، حيث تبين أن الذكور والإداريين والذين سبق لم التعامل مع المعاق أكثر قبولا للإدماج من الإناث والمدرسين والذين لم يسبق لم التعامل مع المعاق .
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Individuals en_US
subject المعاقون ar
title دراسة استطلاعية لاتجاهات وآراء المدرسين والإداريين في التعليم العام نحو إدماج الأطفال غير العاديين في المدارس الابتدائية العادية en_US
title.alternative A survey study to know the teachers and administrators opinions and attitudes in the public education towards the intergration of exceptional children in the ordionary primary schools, ar
type Article en_US
description.AlternativeAbstract The main goal of this study is to know the teachers and administrators of Kuwait primary schools point of view towards integrating the exceptional child in that level. The sample included 447 teachers and administrates in all Kuwait's five educational governorates. Each of these governorates included two male schools and two female schools. The used the method of surveying it's question were divided in three important parts; first, attitude of the sample toward integration in general; second, the sample's attitudes towards integration visual, mental, physical and audio disabilities, the third and last one is the sample's view of point about the integration's obstacles and hindrances. Therefor, in order to analyze the survey' s results, normative averages and deviations were calculated. Additionally, ( Q) principles were used to identify differences among samples responses. The study results are : A) After reviewing the study's literature, it was clear that integration is one of the new educational approaches, serving exceptional children. Thus it can give the disabled a chance to interact positively with the ordinary children inside schools. B) The results show refusal of integration among the sample's members in general. C) The result also show that both visual and physical disabilities are more acceptable be integrated in schools that the mental and deaf disabilities, Furthermore, mild disabilities were more likely to be accepted that serious ones. D) There are some difficulties standing in the way of both accepting performing integration locally in ordinary schools. The following difficulties and obstecles are arranges according to their intensity: First, the needed medical surfaces for the disabled. Second, type of curriculum and its flexibility. Third, the teachers nature and his capability of dealing with a disabled student. Forth, the educational devices and mediums especially designed for the disabled. E) According to the study result's, there are some statistic differences of about 0.05 % and 0.01 % towards integration. These differences are concerning the sex, employment and those who had a chance to deal with the disabled. The results show that males. administrators and those who have delt with a disabled person are more likely to accept integration than the teachers, females and those who had not delt with disabled person. Due to these results, the researcher has given some recommendations, which can serve Kuwait's disabled children and help improving their characters.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record