Show simple item record

AuthorSa'adeh, Jawdat Ahmed [جودت احمد سعادة]
AuthorKhalifeh, Gazy Jamal [غازي جمال توفيق خليفة]
Available date2009-11-25T13:15:16Z
Publication Date1997
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 11, Pages 81-120.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8288
Abstractحاولت هذه الدراسة الاجابة عن السؤال الرئيس الأسى : ما اْثر كل من الخبرة التدريسية والمستوى الملاحظ لأداء معلمي مدارس سلطنة عمان ، في اكتساب طلبة الصف الاول الثانوي العام لمهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية ؟ وتألفت عينة الدراسة من تسع مدارس ثانوية تم اختيارها بالطريقة العشوائية التجمعية ، وقد بلغ عدد افراد عينة الدراسة (810) طالبا وطالبة ، وبلغ عدد معلمي الجغرافيا الذين يقومون بتدريس طلبة الصف الاول الثانوي في مدارس عينة الدراسة (24) معلما ومعلمة ، وقد لوحظ اداء (20) منهم خلال قيامهم بتدريس وحدة الخرائط من كتاب الجغرافيا المقرر على طلبة الصف الاول الثانوي . واستخدم في هذه الدراسة اختبار تحصيني اشتمل على (30) فقرة في مهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية من نوع الاختيار من متعدد ، وجرى التأكد من صدق محتوى الاختبار بعرضه على لجنة من المحكمين ، كما جرى التأكد من ثباته باستخدام معادلة كرونباخ ألفا فكان (0.86) تقريبا. واستخدمت الدراسة بطاقة ملاحظة لأداء معلم الجغرافيا لمهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية اثناء تدريسه لها ، وجرى التأكد من صدقها بعرضها على لجنة من المحكمين . وللتأكد من ثباتها استخدمت معادلة كوبر Cooper ، لحساب نسبة الاتقان بين الملاحظين فكانت كالْتالي : (83.3%) ، (84.2%) و (86%) وباستخدام الحاسوب و الرزم الاحصائية الاجتماعية +SPSS- PC دلت نتائج تحليل التباين المصاحب (2-ANCOVA) على وجود فروق ذات دلالة احصائية في درجات اكتساب طلبة الصف الأول الثانوي لمهارة قراءة رموز الخريطة تعزى الى مستويات الخبرة التدريسية ، والى مستويات اداء معلمي الجغرافيا الملاحظ ، ولم توجد فروق دالة في درجات اكتساب المهارة نفسها تعزى الى التفاعل بين مستويات الخبرة التدريسية ومستويات الاداء الملاحظ ، وباتباع اسلوب( توكي) للمقارنات البعدية المزدوجة ظهر فرق دال احصائيا بين كل متوسطين على حدة من متوسطات اكتساب طلبة الصف الاول الثانوي في مهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية لصالح الخبرة الاعلى ، والتقدير الاعلى لمعلم الجغرافيا. ويوصي الباحثان بضرورة اجراء دراسة للكشف عن أثر الدورات التدريبية لمعلمي الجغرافيا في اكتساب طلابهم لمهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية ، وضرورة الاستفادة من بطاقة الملاحظة التي تم تطويرها في هذه الدراسة وتعميمها على المعنيين بالأمر في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان .
Languagear
PublisherQatar University
SubjectTeachers
المعلمون
Titleأثر كل من الخبرة التدريسية والمستوى الملاحظ لأداء المعلمين بمدارس سلطنة عمان، في اكتساب طلابهم مهارة قراءة رموز الخريطة الجغرافية
Alternative TitleThe effect of the Omani school teachers' experience and observed performance on their students' acquisition of the skill of reading map symbols
TypeArticle
Pagination81-120
Issue Number11
Volume Number6
Alternative AbstractThe present study attempted to answer the following major question: What is the effect of the Omani school teachers' experience and observed preformance on the acquisition of the skill of reading map symbols for the First Secondary students? The sample of the study was made up of nine secondary schools which were randomly selected. The subjects were (810) male and female students. Twenty of the twenty-four social studies teachers at those nine schools were observed when they taught the map unit in the First Secondary geography text-book. An achievement test containing 30 multiple-choice items dealing with map symbol reading skills was used in this study. Content validity of the test was established by giving the test to a panel of judges. The reliability of the test was calculated by using Cronbach's Alpha; the co-efficient was 0.86. The study also used an observation checklist for observing the geography teachers' performance on the map symbols reading skills. The validity of the checklist was established by a panel of judges and its reliability was calculated by using Cooper's Formula. The inter-raters' mastery percentages were (83.3%), (84.2%), and (86%) respectively. The statistical analysis of the data was done by using the SPSS statistical package and the Two-way ANCOVA. The results of the study showed that there were statistically significant differences in the First Seconcary Omani students' acquisition of map symbols reading skills. These differences were attributed to the teachers' levels of experience and observed performance. There were no statistically significant differences in the students' degree of acquisition based on the interaction between the levels of teaching experience and observed performance. Tukey's multiple comparisons showed that there were statistically significant differences between every two means of the First Secondary school students' acquisition of map symbols reading skills in favor of the higher teaching experience and observed performance levels of the geography teachers. The researchers recommended that a study needs to be undertaken to find out what effect training workshops for geography teachers may have on their students' acquisition of map symbols reading skills. They also recommended that the observation checklist which was developed in this study be given to the policy makers in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman who may put it to good use.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record