تطور الخصائص التعليمية للسكان في المملكة العربية السعودية : دراسة سكانية تحليلية مقارنة

Show simple item record

Author Khraif, Rshood M. [رشود بن محمد الخريف] en_US
Available date 2009-11-25T13:35:14Z en_US
Publication Date 2001 en_US
Citation Journal of the College of Humanities and Social Sciences, 2001, No. 24, Pages 105-80. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8372 en_US
Abstract en_US
Abstract نظرا لدور التعليم الأساسي في تحسين وضع الإنسان، ورفع مستوى معيشته ونوعية حياته ولما له من ارتباط وثيق بالمتغيرات السكانية والاجتماعية والاقتصادية والصحية، هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الخصائص التعليمية للسكان بشكل عام، مع التركيز على إبراز مستويات الأمية وتباينها المكاني، وتفاوتها العمري والنوعي، والكشف عن التغيرات المرتبطة بها والمؤثرة فيها، بشكل خاص. واعتمد تحقيق ذلك على العديد من مصادر البيانات، ومن أبرزها: المسح الديموغرافي لعام 1419 هـ بالإضافة إلى تعداد السكان في المملكة لعامي 1394هـ ، و1413هـ .وبناء عليه، أظهرت الدراسة أن الأمية شهدت انخفاضا كبيرا، من مستويات مرتفعة تصل إلى 65% إلى مستويات معقولة مقارنة بالدول الأخرى، حيث أصبحت لا تتجاوز نسبة الأمية 18% في عام 1419 هـ. وانخفضت نسب الأمية بين السعوديين وغير السعوديين من 67% و53% في عام 1394هـ إلى 0 2% و13% في عام 1419هـ على التوالي. كما كشفت الدراسة عن ووجود تباين كبير في تلك الخصائص بين المناطق سواء في نسب الأمية أو في نسب التعليم. ففي حين تنخفض نسبة الأمية في الشرقية والرياض، فإنها ترتفع نسبيا في معظم المناطق، وخاصة في الأطراف الشمالية والجنوبية. وعلى الرغم من ارتباط هذا التباين المكاني بالعديد من المتغيرات الديموغرافية والاقتصادية والاجتماعية، كنسبة النوع، والعمر الوسيط، ونسب كبار السن، والعاملين في الزراعة، ومعدات الهجرة الداخلية، إلا أن متغير "نسبة التحضر" هو أبرز المتغيرات المفسرة لهذا التباين الجغرافي في نسب الأمية. وكذلك، كشفت الدراسة عن أنه على الرغم من تناقص الفروق في الحالة التعليمية بين الذكور والإناث خال السنوات الأخيرة، إلا أنه لا يزال هناك فرقا كبيراً بين النوعين. بالإضافة إلى ذلك، تبين أن نسب الأمية ترتفع بين كبار السن، وتنحسر بين الشباب وصغار السن، بدرجة كبيرة جداً مما يعكس الجهود المبذولة في هذا المجال. وبناء عليه، فإنه من المتوقع أن تشهد ظاهرة الأمية انحساراً كبيراً خلال السنوات القليلة القادمة، خاصة مع تزايد معدات الالتحاق بالتعليم لكلا النوعين. وأخيرا تمخضت الدراسة عن العديد من التوصيات ذات العلاقة بالتعليم. ar
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Sociology en_US
Subject علم الاجتماع ar
Title تطور الخصائص التعليمية للسكان في المملكة العربية السعودية : دراسة سكانية تحليلية مقارنة en_US
Alternative Title Educational Characteristics of the Population of Saudi Arabia: A Study in Population Geography ar
Type Article en_US
Pagination 105-80 en_US
Issue Number 24 en_US
Alternative Abstract This study aims to understand the educational status of the population of Saudi Arabia in general, and present the spatial variation of illiteracy rates in particular. It aslo examines the age-sex differentials and attempts to explain the spatial variation in terms of demographic, social, and economic variables. The study shows a sharp decline in the overall illiteracy rates, from high levels (60%) to relatively reasonable levels (18%) in 1999. The illiteracy rates have also declined from 67% for Saudis and 53% for Non-Saudis in 1974 to 20% and about 13% in 1999 respectively. It is also found that there are clear patterns of spatial variations. That is to say, the illiteracy rates vary from one administrative area to the other, with low levels being observed in Riyadh and the Eastern Province, while high levels are in the northern and southern parts of the country. Among several variables that are found to be strongly correlated with illiteracy rates, the urbanization level in the adminstrative area is the sole variable that explains most of spatial variations in illiteracy. It is also found that despite the narrowing gap between males and females in terms of their educational attainment, the gap is apparently still too large! Fortunately though, it is noticed that illiteracy rates are very low among the young people, but tend to be very high among older people, and especially among females. This could mean, however, that illiteracy is expected to sharply decline in the near future, especially with the rising school enrolment rates for the both sexes.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record