Show simple item record

AuthorAl-Shuailee, Ali [علي هويشل الشعيلي]
Available date2009-11-25T13:37:19Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 4, No. 7, Pages 103-130.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8473
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر استخدام طريقة سكمان الاستقصائية على تحصيل طلاب الصف السابع الأساسي للمعارف العلمية في مقرر كتاب العلوم للصف السابع الأساسي، والكشف عن مدى احتفاظهم بها، وذلك مقارنة بالطريقة التقليدية. ولأغراض هذه الدراسة تم تصميم وحدة مبنية وفقا لطريقة سكمان الاستقصائية، كما تم تطوير اختبار تكون من (26) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، و 4 أسئلة من نوع المقال القصير، وقد تم عرض هذه الأداة على مجموعة من المحكمين للتأكد من صدقها، ووجد أن معامل الاتساق الداخلي لها مقداره (0.84)، وهذه النتيجة تعد كافية لاستخدامها لأغراض الدراسة. وتالف مجتمع الدراسة من جميع طلاب الصف السابع الأساسي بمديرية التربية بالمنطقة الداخلية والبالغ عددهم 3529 طالباً وطالبة، في حين كانت عينة الدراسة (150) طالباً وزعوا في مجموعتين؛ تجريبية (76) تم تدريسها باستخدام طريقة سكمان الاستقصائية، في حين درست المجموعة الضابطة (74) بالطريقة التقليدية. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيا (0.05= α ) بين متوسط أداء الطلب على الاختبار الفوري والمؤجل يعز ى لمتغير الطريقة ولصالح التجريبية. وقد أوصت الدراسة بضرورة التأكيد على تدريب المعلمين على كيفية استخدام طريقة سكمان الاستقصائية في تدريسهم، كما أوصت الدراسة الباحثين بإجراء المزيد من الدراسات في هذه الطريقة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectImpact of Using Suchmans
Subjectالاستقصائية
Titleأثر استخدام طريقة سكمان الاستقصائية على تحصيل طلبة الصف السابع الأساسي في مادة العلوم بسلطنة عمان
Alternative TitleThe Impact of Using Suchman's Inquiry Model on the Achievement of Omani 7th Grade Students in Science
TypeArticle
Pagination103-130
Issue Number7
Volume Number4
Alternative AbstractThis study aims to investigate the impact of using Suchman's inquiry model in teaching science at 7th grade schooling comparing to the traditional teaching method. The sample consisted from 76 students in the experimental group, which used the Suchman's inquiry model, whereas the control group consisted from 74 students and received the traditional method. After experimenting, an achievement test was given to all sample members. The finding revealed that there is a significant difference in the academic achievement in science between the experimental and control groups due to teaching method in favor of the experimental group at the significance level of (a=0.05). The research findings indicated the necessity of adopting the Suchman's inquiry model in teaching as it would extend students performance.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record