Show simple item record

AuthorQaryouti, Ibrahim [ابراهيم القريوتي]
AuthorAlghazo, Emad [عماد الغزو]
AuthorHomidi, Moayyad [مؤيد الحميدي]
Available date2009-11-25T13:37:53Z
Publication Date2004
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 3, No. 6, Pages 127-142.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8506
Abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية فصول التربية الخاصة في دولة الامارات العربية المتحدة من وجهة نظر المعلمين. واشتملت عينة الدراسة على(132) معلماً ومعلمة منهم (25) من الذكور و (107) من الإناث. وقد تم استخدام مقياس أعد من قبل الباحثين للتعرف على مدى فاعلية فصول التربية الخاصة، واستخرجت دلالات صدق وثبات للمقياس، حيث دلت المؤشرات على أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الثبات والصدق، وكان معامل الثبات (0.90)، واشتمل المقياس على (57) فقرة، مثلت خمسة أبعاد وهى: البيئة التعليمية، والتشخيص، والهيئة التدريسية، والتعاون، والبرامج. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن فاعلية فصول التربية الخاصة بمدارس وزارة التربية والتعليم الإماراتية بلغت 66% ، وذلك حسب استجابة أفراد عينة الدراسة، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود اختلاف في وجهات نظر المعلمين في مدى فاعلية فصول التربية الخاصة يعزى لاختلاف الجنس وسنوات الخبرة، وكذلك أظهرت نتائج الدراسة وجود ارتباط دال إحصائياً عند مستوى أقل من (0.05) بين البعد الأول والثالث، والثاني والثالث، والثالث والرابع، وارتباط دال إحصائيا عند مستو ى أقل من (0.01) على الأبعاد الأول والخامس، والثاني و الخامس، والثالث والخامس.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducation
Subjectالتعليم
Titleفاعلية فصول التربية الخاصة في دولة الامارات العربية المتحدة من وجهة نظر المعلمين
Alternative TitleEvaluating the effectiveness of special education classes in the United Arab Emirates
TypeArticle
Pagination127-142
Issue Number6
Volume Number3
Alternative AbstractThis study aimed at evaluating the effectiveness of special education classrooms in the United Arab Emirates from the view point of teachers. The sample of the study consisted of 132 teachers (male = 25; female= 107). An instrument was designed by the researchers to evaluate the effectiveness of special education classes, which consisted of 57 items in five areas; environment; assessment; faculty members; collaboration, and programs. The results indicated that the effectiveness of special education classes was 66%. The results also showed no significant differences between male and female teachers on their view-points of the effectiveness of special education classes. Also, there was no significant difference between teachers based on their years of experience. However, there were significant differences between the first and the third area; the second and the third area; the third and the fourth area; the second and the fifth area and the third and fifth area.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record