Development and Validation of an Instructor Course Evaluation (ICE) System at the American University of Beirut

Show simple item record

Author El Hassan, Karma [كرمه الحسن] en_US
Available date 2009-11-25T13:37:56Z en_US
Publication Date 2005 en_US
Publication Name Journal of Educational Sciences
Citation El Hassan, Karma, "Development and Validation of an Instructor Course Evaluation (ICE) System at the American University of Beirut", Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 4, No. 8, Pages 132-114. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8509 en_US
Abstract This study describes the development of a paper and an on-line version of a new instructor course evaluation (ICE) system at the American University of Beirut, Lebanon. The ICE was administered in spring and fall 2003 to students in all faculties. Both versions were compared with respect to response rates and reliabilities. In addition, the validity of the paper version was investigated using factor analysis and the effect of certain 'biasing' characteristics on student ratings was examined. The results revealed that both versions had similar high internal consistency reliabilities; however, the response rate on the on-line version was much lower. Factor analysis of responses revealed two factors measuring instructor and course effectiveness. Investigation of the effect of certain 'biasing' characteristics on student ratings was in agreement with those reported in the literature and confirmed the validity of the ICE. Because of low response rate, the on-line version was temporarily discontinued and recommendations for further research were presented. en_US
Language en en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Instructor course evaluation en_US
Subject تطوير واثبات صلاحية ar
Title Development and Validation of an Instructor Course Evaluation (ICE) System at the American University of Beirut en_US
Alternative Title تطوير واثبات صلاحية نظام لتقويم الأستاذ والمقرر في الجامعة الأمريكية في بيروت ar
Type Article en_US
Pagination 132-114 en_US
Issue Number 8 en_US
Volume Number 4 en_US
Alternative Abstract ‏تصف هذه الدراسة كيفية تطوير نظام جديد لتقويم الأستاذ والمقرر في الجامعة الأمريكية في بيروت، من خلال تطوير نسختين: الكترونية وورقية، ولقد تم تطبيق الأداة خلال العام الدراسي 2003 في كل الكليات، وجرت مقارنة النسختين من حيث نسب الإجابة والثبات، وقد تم التأكد من الصدق من خلال إجراء التحليل المعاملي، بالإضافة إلى دراسة أثر بعض الخصائص المؤثرة في تقدير الطلاب. ‏وقد أظهرت النتائج أن النسختين تتمتعان بثبات داخلي عال ، ولكن نسب الإجابة في النسخة الالكترونية كأنت منخفضة، كما أظهر التحليل العاملي وجود عاملين أساسيين يقيسان فعالية الأستاذ والمقرر أما نتائج دراسة العوامل المؤثرة فقد أظهرت تطابقا مع الأدبيات حول الموضوع وأكدت صدق الأداة ، وأوصت الدراسة بالتوقف المؤقت عن استعمال النسخة الالكترونية وذلك لضعف نسب الإجابة، كما قدمت توصيات للقيام بأبحاث مستقبلية لتطوير الأداة.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record