فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفاعل الاجتماعي في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال التوحديين

Show simple item record

Author Baksh, Amira Taha [اميرة طه بخش] en_US
Available date 2009-11-25T13:38:03Z en_US
Publication Date 2002 en_US
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 1, Pages 129-158. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8516 en_US
Abstract صاغت الباحثة التوصيات التالية في ضوء ما أسفرت عنه هذه الدراسة من نتائج والتي يمكن الأخذ بها والاستفادة منها: (1) ضرورة تكاتف الأسرة والمدرسة في التشخيص المبكر لأنماط السلوكيات الاجتماعية غير المقبولة التي تصدر عن هؤلاء الأطفال وتحديدها بدقة. (2) ضرورة العمل المتكامل جنباً إلى جنب على وضع خطط علمية محكمة يمكن من خلالها تحجيم ملف هذه السلوكيات. (3) ضرورة وضع برنامج تدريبي خاص بالحد من كل نمط سلوكي غير مقبول. (4) ضرورة تدريب الأطفال التوحديين على المهارات التي من شانها أن تسهل من عملية تدريبهم تلك وتساعدهم على الاندماج مع أقرانهم. en_US
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Education en_US
Subject علم النفس ar
Title فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات التفاعل الاجتماعي في خفض السلوك العدواني لدى الأطفال التوحديين en_US
Alternative Title Effectiveness of Training Program For Developing Social Interaction Skills On Reducing Aggressive Behavior In Autistic Children ar
Type Article en_US
Pagination 129-158 en_US
Issue Number 1 en_US
Volume Number 1 en_US
Alternative Abstract To examine the effectiveness of a training program for developing social interaction skills on reducing aggressive behavior in a sample of 24 autistic children divided into control and experimental groups each consisting of 12 children with age range 7-14 years, and IQ 55-68, Goder intelligence test, scale for autistic child by A.Abdulla (2000), scale for socio-economic status of the family by Al-Shakhs (1995), and aggressive behavior scale for mentally retarded children by S.Debeis (1997) besides, the training program prepared by the researcher were used, and the results revealed that; 1- There were statistically significant difference between control and experimental groups in post-application of scale for aggressive behavior and its dimensions favoring the latter. 2- There were statistically significant differences in aggressive behavior and its dimensions for experimental group in pre and post applications of the scale favoring the post one. 3- There were no statistically significant differences in aggressive behavior and its dimensions for control group in pre and post-applications of the scale. 4- There were no statistically significant differences in aggressive behavior and its dimensions for experimental group in post-applications of the scale and follow-up.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record