Show simple item record

AuthorAL Abadi, Mohammed Hmaidan [محمد حميدان العبادي]
Available date2009-11-25T13:38:14Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 2, Pages 81-120.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8528
Abstractيهدف هذا البحث إلى التعرف على واقع طرائق التدريس الجامعي المستخدمة في كليات التربية بسلطنة عمان ومبررات استخدام هذه الطرائق، والتعرف كذلك على طرائق التدريس التي يفضلها الطلبة في تلك الكليات. ولتحقيق أهداف البحث تم بناء استبانة تكونت من قسمين أولهما: يتعلق باستخدام طرائق التدريس وتكونت من (16) طريقة، وثانيهما: يتعلق بمبررات استخدام طرائق التدريس وتكونت من (16) مبرراً أيضاً، كما تم بناء استبانة أخرى موجهة إلى الطلبة حول تفضيلاتهم لطرائق التدريس وتكونت من (16) طريقة هي نفسها المتضمنة في القسم الأول الخاص بأعضاء هيئة التدريس، وتم تطبيقها على عينة عشوائية من الأساتذة و الطلبة. وقد أسفر البحث عن النتائج الهامة التالية: أن طريقة المحاضرة مع طرح الأسئلة والمحاضرة المدعمة بالوسائل التعليمية والمحاضرة المباسرة (الإلقائية)، وطريقة الحوار والمناقشة على التو الي هي الأكثر استخداماً، وإن أقوى مبررات استخدام تلك الطرائق كانت على التوالي: طبيعة المادة الدراسية، التعرف على امكانيات الطلبة التعلمية، ربط المعرفة النظرية بواقع حياة الطلبة، وكثرة أعداد الطلبة، كما تبين أن الطلبة يفضلون استخدام طرائق: المحاضرة المدعمة بالوسائل التعليمية، الحوار والمناقشة، الزيارات الميدانية والدراسات الحقلية، والتدريس باستخدام الكمبيوتر ولا يفضلون استخدام طريقة المحاضرة المباشرة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducation
Subjectالتعليم الجامعي
Titleطرائق التدريس الجامعي المستخدمة في كليات التربية بسلطنة عمان ومبررات استخد امها
Alternative TitleThe University Teaching Methods Used at the Colleges of Education in the Sultanate of Oman and their use justifications ( An Analytical study )
TypeArticle
Pagination81-120
Issue Number2
Volume Number1
Alternative AbstractThis research aims at investigating the methods of teaching used at the colleges of education in the Sultanate of Oman and their use justifications. It also aims at finding out the teaching methods preferred by students of these colleges. The researcher adopted the analytical descriptive approach to achieve the research goals, the research tool (the Questionnaire) to the Faculty members and students has been designed, and administered to sample selected randomly. The research showed the following important findings: The methods of: the lecture supported by audio - visual aids, the direct lecture, the dialogue and discussion are the most widely used, while computer -assisted instruction, field trips and studies, the use of labs and the small groups are the least used methods. And the strong justifications demonstrated by the faculty members for using those methods were: The nature of the coursework, recognition of learning abilities of students, lack knowledge of other teaching methods, association of the theoretical knowledge with the real world of the students.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record