ممارسة المرشدين لمهامهم الإرشادية من وجهة نظر طلاب كلية المعلمين بحائل

Show simple item record

contributor.author EI-Moubark, Adel Husain [عادل حسين المبارك] en_US
contributor.author El-Rashidy, Benyan Bani [بنيان باتي الرشيدي] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:38:46Z en_US
date.available 2009-11-25T13:38:46Z en_US
date.issued 2005 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 4, No. 7, Pages 195-217. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8566 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على ممارسة المرشدين لمهامهم الإرشادية في كلية المعلمين بحائل من وجهة نظر الطلاب ولتحقيق هذا الهدف قام الباحثان بإعداد استبيانه لقياس مدى ممارسة المرشدين لمهامه، تكونت من ثمانية مجالات، وقد تم التأكد من صدقها وثباتها وفق الطرق والإجراءات العلمية المتبعة في التحقق من خصائص الأدوات العلمية. تكونت عينة الدراسة من (424) طالباً تم اختيارهم بأسلوب عشوائي، وبعد توزيع أداة الدراسة وتجميعها تم إجراء التحليلات الإحصائية المناسبة لأسئلة الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى أن المتوسطات الحسابية لممارسات المرشدين للمهام الإرشادية على معظم مجالات الدراسة وعلى معظم فقراتها عالية. وأشارت الدراسة إلى وجود فروق في ممارسات المرشدين للمهام الإرشادية في مجال العلاقات الاجتماعية لصالح ذوى المستوى الرابع فأكثر، في حين لم تظهر فروق على بقية المجالات الأخرى. كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق في ممارسات المرشدين للمهام الإرشادية في محالات البحوث والتقارير والعلاقات الاجتماعية، والأنشطة ومجلس الضبط ولصالح تخصص القرآنية، والإنجليزية دون باقي المجالات. en_US
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Counselors Practice en_US
subject المرشدين ar
title ممارسة المرشدين لمهامهم الإرشادية من وجهة نظر طلاب كلية المعلمين بحائل en_US
title.alternative Counselor's Practice of Their Tasks As Perceived by Students at Teachers College in Hail ar
type Article en_US
identifier.pagination 195-217 en_US
identifier.issue 7 en_US
identifier.volume 4 en_US
description.AlternativeAbstract The purpose of the study was to determine the counselor's practice of their tasks as perceived by students at teachers college in Hail. The researchers developed a questionnaire consisting of 57 items (divided into eight areas) to collect the data. A stratified sample of 424 students was randomly selected. The study answered three research questions:- The results indicated that the computed means of counselors' practice of tasks in most of the eight areas were high, hi addition, significant differences were found in the social relationships area for students in level four and above. Moreover, there were significant differences in four areas: researches and reports, social relationships, activities, and control committee for students specialize in Alqoraniah and English. The researchers recommended that an appropriate plan be developed to accomplish the counselees' desires and goals. Seminars, workshops and meeting be conducted for counselors regarding the importance of counseling students and how to deal with them. It was also recommended that an effort be done to encourage the administration of students counseling centers to provide counselors with information and instruction to help implementing the approved tasks and activities.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record