مفهوم الشعر عند نزار قباني

Show simple item record

contributor.author عدنان عبيدات en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:39:07Z en_US
date.available 2009-11-25T13:39:07Z en_US
date.issued 1997 en_US
identifier.citation Journal of the Documentation and Humanities Research Center, 1997, No. 9, Pages 365-397. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8582 en_US
description.abstract يتحدث هذا البحث عن مفهوم الشعر عند نزار قباني، وقد ظهر لي أنه لم يكن ناقدا متخصصا أو باحثا أكاديميا ، إنما كان شاعرا قبل كل شيء، أراد أن يوضح تجربته الشعرية، وقد طالب أن تكون للشعر وظيفته النفعية العملية، وأن تقدم التجربة الشعرية بتشكيل يجسد الواقع، وطالب بضرورة استخدام اللغة المحكية في الشعر لإعطائه دلالات أعمق متأثرا بالشعر الإنجليزي. وكان نزار قباني وسطيا توفيقيا في تعامله مع التراث، فلم يقبله كله ولم يرفضه كله، والقصيدة في تشكيلها- عنده- ليست إلهاما حسب ولا صنعة حسب وإنما هي صورة يمتزج فيها الإلهام بالصنعة، ورفض أن تكون القصيدة غامضة، لكنه لم يكن وسطيا في موافقته على الثورة على الشكل القديم في الشعر، فقد حمل لواء شعر التفعيلة وتعداه بعد ذلك ليوافق على اعتبار قصيدة النثر وردة من ورود الشعر العربي، وكتب مائة رسالة حب على هذه الطريقة، وأنا لا أوافقه على رأيه فقصيدة النثر هي نثر فني وليست شعراً ar
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject الشعر ar
title مفهوم الشعر عند نزار قباني ar
type Article en_US
identifier.pagination 365-397 en_US
identifier.issue 9 en_US
description.AlternativeAbstract The research dealt with the concept of the poetry of Nizar Qabbani, It became clear tome that he was not a specialized critic or an academic researcher. He was above all, and only a poet. He wanted to make his poetic experience clear and required poetry to have that poetic experience should be presented in a form that materializes reality. He also called for using collegial language in poetry to give it deeper implications, being influenced in this by English poetry . Qabbani, being a compromising mediator in tackling heritage, neither accepted nor rejected it fully. To him, a poem, in its formation is neither inspiration nor craftsmanship only, but a mixture of the two. Qabbani refused obscurity in poetry, and he was never moderate in revolting against poetry's classical form, embedding prose with the sweetest rose of poetry, He wrote more than 100 love letters following such approach. I don't agree with his viewpoint concerning prose poetry because it's only prose. en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record