سلوك الأفراد (التحادث) عبر الآنترنت : دراسة في الأبعاد النفسية والاجتماعية من منظور التفاعلية الرمزية

Show simple item record

Author Sari, Helmi K. [حلمي خضر ساري] en_US
Available date 2009-11-25T13:39:17Z en_US
Publication Date 2006 en_US
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 5, No. 10, Pages 17-52. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8597 en_US
Abstract هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة سلوك الأفراد في الموقف الاتصالي داخل غرف المحادثة في الإنترنت، ودور العواطف في إدارة هذا السلوك والتحكم به، وعلاقة ذلك بمتغيري الجنس والمستوى التعليمي. ولتحقيق ذلك تم اختيار عينة عشوائية تألفت من (694) شابا وشابة ممن يترددون على (83) مقهى من مقاهي الإنترنت المنتشرة في مدينة عمان/ الأردن. وقد وزعت عليه استبانة تألفت من (16) سؤالاً تقيس الأبعاد الاجتماعية والنفسية لسلوكهم داخل غرف المحادثة. وقد توصلت الدراسة إلى وجود اختلاف بين استجابات الأفراد للأسئلة المتعلقة بالبعد الاجتماعي لهذا السلوك داخل هذه الغرف باختلاف جنسهم أثناء اتصالهم مع الآخرين عبر الإنترنت ما عدا في حالة بروز الطاقات الكامنة لدى الجنسين في غرف المحادثة، وفي حالة وجود معايير وضوابط سلوكية في غرف المحادثة توجه سلوكهم فيها. كما توصلت الدراسة أيضاً إلى وجود اختلاف لدى أفراد العينة في استجاباتهم للأسئلة المتعلقة بالبعد النفسي للسلوك داخل هذه الغرف، وباختلاف نوعهم الاجتماعي، ومستوياتهم التعليمية، ما عدا في حالة تكرار كلا الجنسين لعب الأدوار الناجحة مع الآخرين. أما فيما يتعلق بدور العواطف في إدارة السلوك داخل غرف المحادثة فقد تبين أنه كان لها دور واضح في ذلك تباينت قوته وتأثيره بتباين المستويات التعليمية والنوع الاجتماعي، ما عدا في حالتي الاعتداد بالنفس والشعور بالذنب. en_US
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Electronic Chat en_US
Subject سلوك الأفراد ar
Title سلوك الأفراد (التحادث) عبر الآنترنت : دراسة في الأبعاد النفسية والاجتماعية من منظور التفاعلية الرمزية en_US
Alternative Title Communication Within Room Setting: A Social Psychological Study from The Symbolic Interaction Perspective ar
Type Article en_US
Pagination 17-52 en_US
Issue Number 10 en_US
Volume Number 5 en_US
Alternative Abstract This study tries to assess the degree to which the social and psychological behavior of the individuals and their emotion management differ in chat-room settings from that of face -to face one. It further examines whether gender and levels of education variables moderate such behavior and emotion within these chat-rooms. It also tries to find out whether users of chat -rooms believe that social constrains and normative standards of behavior extend to this kind of electronic mediated communication. A questionnaire survey, that consisted of 16 items, was given to 694 user of chat-rooms in 83 internet coffees in Amman City, Jordan. Overall, the results showed that the social behavior of the individuals in chat-rooms differ according to gender and levels of education except in the case of utilizing their potentialities in chat-rooms, and to the perception of the social constrains and normative standards of behavior in these rooms. The study found, also, that the psychological behavior in chat-room settings varied according to the gender and levels of education except in the case of repeating the successful roles with those whom they communicated with. As far as their emotions, the study found that the gender and levels of education had played a considerable role in moderating their behavior, and inhibiting them from sending hostile and aggressive messages to others in chat-rooms. This role varied in its power according to the gender and levels of education except in the case of feelings of both pride and guilt.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record