دافعية التعلم لدى الطلبة وعلاقتها ببعض العوامل الأسرية

Show simple item record

Author Qawasmeg, Ahmad Y. [احمد يوسف قواسمه] en_US
Author Ghariabeh, Faysal M [فيصل محمود غرايبة] en_US
Available date 2009-11-25T13:40:00Z en_US
Publication Date 2005 en_US
Citation Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 4, No. 7, Pages 177-194. en_US
URI http://hdl.handle.net/10576/8644 en_US
Abstract سعت هذه الدراسة إلى الترف على درجة تأثير البيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى الطلبة، وقد تكونت عينة الدراسة من طلبة المرحلتين الإعدادية والثانوية بالمدارس الحكومية في مملكة البحرين للفصل الأول من العام الدراسي 2003/2002، بلغ حجمها (578) طالباً وطالبة. وتألفت أداة الدراسة من (25) فقرة ذات استجابة متدرجة من أربعة مستويات. وقد تم التحقق من دلالات ثباتها وصدقها. وبعد تطبيق أداة الدراسة على العينة، جمعت البيانات ثم حللت وحسبت قيم المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لاستجابات العينة للأداة. إضافة إلى تحليل التباين لأداء العينة على الأداة وفقاً لمتغيرات الدراسة وهي الجنس والمرحلة الدراسية ومستوى التحصيل الدراسي (2 x 2 x ( 3وقد أظهرت النتائج أن هناك درجة كبيرة لتأثير البيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى الأبناء، وخاصة ما يتعلق منها بالجوانب الانفعالية للعلاقات بين أفراد الأسرة، وأهمها علاقة الوالدين بالأبناء. ولم تظهر النتائج فروقاً ذات دقة إحصائية عند المستوى (ألفا= 0.05) في درجة التأثير للبيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى عينة هذه الدراسة تعزى لأن من متغير أت الدراسة.
Language ar en_US
Publisher Qatar University en_US
Subject Family Factor en_US
Subject التعليم الابتدائي ar
Title دافعية التعلم لدى الطلبة وعلاقتها ببعض العوامل الأسرية en_US
Alternative Title Learning Motivation and Its Relation to Some Family Factors ar
Type Article en_US
Pagination 177-194 en_US
Issue Number 7 en_US
Volume Number 4 en_US
Alternative Abstract This study aimed at determining the influence of the family environment on learning motivation of a sample consisting of secondary and preparatory stages in Bahrain kingdom during the first semester in the academic year 2002/2003. The sample consisted of 578 students. The study tool consisted of twenty five items, and each has a response of four levels. The tool was actually reliable and valid. After the study tool was applied, the data had been collected and analyzed The means and the standard deviations were calculated for those responses, then the analysis of variance for sample performance on the tool was used in accordance with the study variables, namely sex, academic level and achievement leve. The results showed family environmental influence on learning motivation of the children, especially on the emotional aspects of the relations among the family members, most importantly the relation between parents and children. Results also showed no significant differences (a= 0.05) in the rate of family environmental influence on learning motivation of sample.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record