علاقة التحصيل والاتجاه نحو المادة بالهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية

Show simple item record

contributor.author AI-Ayasirah, Mohammed [محمد عبد الكريم العياصرة] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:40:03Z en_US
date.available 2009-11-25T13:40:03Z en_US
date.issued 2006 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 5, No. 9, Pages 51-85. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8649 en_US
description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى وفاعلية المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وعلاقتها بتحصيلهم، و اتجاهاتهم نحو تدريس المادة. وقد تكونت عينة الدراسة من (45) من الطلبة المعلمين، الذين يقومون بالتطبيق العملي الميداني خلال الفصل الثامن من السنة الجامعية الرابعة. أستخدم في الدراسة ثلاثة مقاييس، هي: مقياس بطاقة الملاحظة للمهارات التدريسية، ويتكون من (30) مهارة تدريسية. ومقياس الاتجاه نحو تدريس التربية الإسلامية، ويتكون من (20) مفردة. ومقياس التحصيل العلمي من خلال المعدلات التراكمية للطلبة المعلمين. وعرضت الدراسة مستويات أداء المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وأهميتها النسبية. وأظهرت النتائج أن مستو ى أداء المهارات التدريسية لدى الطلبة المعلمين أعلى من درجة إتقان المهارة التدريسية (80 % فاكثر) وبدلالة إحصائية. كما بينت النتائج عدم وجود عالقة ذات دلالة إحصائية تربط بين المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية، وتحصيلهم. في حين بينت وجود علاقة ذات دقة إحصائية تربط بين المهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية و اتجاهاتهم نحو تدريس المادة. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات في ضوء ما أسفرت سكنه من نتائج.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Teaching skills en_US
subject التربية الاسلامية ar
title علاقة التحصيل والاتجاه نحو المادة بالهارات التدريسية لدى الطلبة معلمي التربية الإسلامية en_US
title.alternative The Relation of Achievement and Attitude Towerd Teaching Skills for Islamic Studies Student Teachers ar
type Article en_US
identifier.pagination 51-85 en_US
identifier.issue 9 en_US
identifier.volume 5 en_US
description.AlternativeAbstract This study aimed at investigating Islamic studies student teachers' teaching skills and its relation to their achievement and teaching. The sample of this study consisted of ( 45) senior - student teachers majoring in Islamic studies who are involved in their field-teaching practice. Three scales were used for the purpose of this study; The Teaching Sills Observation sheet consisting of (30) items, Attitudes Toward Teaching Islamic Studies Scale comprising (20) items, and Achievement Grading Scale. Levels of teaching skills and its relative values for student teachers were exhibited in the study. The results of the study revealed that the levels of teaching skills for student teachers were statistically significant higher than the level of mastery (80%).The results also showed statistically significant relation between students' teaching skills and their achievement, but no significant relation between their teaching skills and attitudes toward teaching the subject. A number of recommendations were provided in the light of these findings.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record