الاعتقادات النفس معرفية عن التعلم لطلبة كلية التربية جامعة قطر

Show simple item record

contributor.author Bakhoum, Raafat Atteya [رافت عطية باخوم] en_US
contributor.author Al Sobai, Huda Turki [هدى تركي السبيعي] en_US
date.accessioned 2009-11-25T13:40:04Z en_US
date.available 2009-11-25T13:40:04Z en_US
date.issued 2004 en_US
identifier.citation Journal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 3, No. 5, Pages 175-209. en_US
identifier.uri http://hdl.handle.net/10576/8652 en_US
description.abstract يسعى هذا البحث إلى تعرف الآتي: (1) مكونات الاعتقادات النفس معرفية عن التعليم لدى طلبة كلية التربية- جامعة قطر. (2) الاعتقادات النفس معرفية المتوافرة لعينة الدراسة. (3) الفروق في مكونات الاعتقادات النفس معرفية تبعا للجنس، الجنسية، المستوى الدراسي، التخصص. (4) مدى ما تسهم به مكونات الاعتقادات النفس معرفية عن العلم في التحصيل. تكونت عينة البحث من (284) طالباً وطالبة من كلية التربية جامعة قطر موزعة تبعا للجنس، الجنسية، المستوى الدراسي، التخصص. وطبقت عليهم أداة الدراسة من إعداد الباحثين، وذلك بعد التأكد من صلاحيتها. ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: • تنتظم المكونات العاملية للاعتقادات النفس معرفية عن التعلم في ستة مكونات هي: الاعتقاد في جدوى الكتب والمراجع، الاعتقاد في أهمية التعليم، الاعتقاد في التعلم الفطري، الاعتقاد في جدية العمل، الاعتقاد في الحقائق العلمية، الاعتقاد في جدوى التعلم من المرة الأولى. • تتوافر مكونات الاعتقادات النفس معرفية عن التعلم لعينة الدراسة. • كان الذكور أكثر إدراكا لأهمية التعلم، وفى التعلم الفطري فقط. بينما تشابه الطلبة القطريون وغير القطريين في معتقداتهم النفس معرفية، وبالرغم من وجود فروق في التعلم الفطري، جدية العمل، الحقائق العلمية ترجع للمستوى الدراسي، إلا أن هذه الاختلافات لحم تكن راجعة لاختلافات جوهرية بين أفراد المجموعات. • يمكن أن نتنبأ بالمعدل الأكاديمي من جدوى التعلم من المرة الأولى، جدوى الكتب والمراجع، الحقائق العلمية، التعليم الفطري، جدية العمل، أهمية التعلم على الترتيب.
language.iso ar en_US
publisher Qatar University en_US
subject Education en_US
subject التعليم ar
title الاعتقادات النفس معرفية عن التعلم لطلبة كلية التربية جامعة قطر en_US
title.alternative The Meta-Cognitive Learning Concepts among the College of Education Students at the University of Qatar ar
type Article en_US
identifier.pagination 175-209 en_US
identifier.issue 5 en_US
identifier.volume 3 en_US
description.AlternativeAbstract The present research aims to investigating the following: Structure of the metacognitive concept of learning. The study sample's concepts of metacognition. Metacognitive Concept differences according to sex, nationality, academic level, and major, and The effect of the metacognitive concepts of learning on the students' performance. The study sample is made up of 284 students of Qatar University's College of education. They have been categorized according to the variables of sex, nationality, academic level and major. The research tool has been designed by the researchers and was administered after ensuring its validity and reliability. The results were: • There are six operational components of the metacognitive concepts: - belief in the usefulness of books and references, - belief in the importance of learning, - belief in innate (natural) learning, - belief in the seriousness of work, - belief in scientific facts, and - belief in the benefit of first-hand learning. • The study participants have got all these components of the metacognitive learning concepts. • Male participants are more aware of the importance of learning than the female ones. On the other hand, there is no differences in metacognitive concepts between the Qatari and non-Qatari students. Though there are differences in innate learning, seriousness of work, and scientific facts which could be ascribed to the academic level. However, these differences are not essential between the members of groups. • The academic grade could be predicted through the benefit of first¬hand learning, the usefulness of books and resources, scientific facts, innate learning, seriousness of work, and importance of learning respectively.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record