Show simple item record

Authorعبد العزيز عبد الكريم المصطفى
Available date2009-11-25T13:48:35Z
Publication Date1996
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1996, No. 13, Pages 489-508.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9085
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الخبرة على التدريب المنظم والتدريب العشوائي من خلال تطبيق نظرية تداخل المحتويات على أداء مهارة التصويب في كرة القدم. وقد أجرى البحث التجريبي على ثلاث مجموعات من فئة الأعمار (19- 11- 7 سنوات) (60) طالبا من ذوي الخبرة في رياضة كرة القدم من مدارس وزارة المعارف بالمنطقة الشرقية وجامعة الملك فيصل والاحساء بالمملكة العربية السعودية للعام الدراسي (1992- 1993م) وقد أظهرت نتائج الدراسة فعالية التدريب المنظم على دقة الأداء الحركي للبالغين وأطفال الحادية عشرة والأطفال الصغار خلال مرحلة الاكتساب مؤيداً بذلك نظرية تداخل المحتويات. أما خلال مرحلة الحفظ، فبالرغم من تفوق أداء البالغين وأطفال الحادية عشرة الذين استخدموا التدريب العشوائي إلا أن الفروق كانت بسيطة جداً، من هذا يتضح لنا أن الخبرة في مجال التشاور الرياضي لها فعالية وكفاءة كبيرة عند استخدام طرق التدريب العشوائي أي أن الخبرة لها أثراً قويا وهاما يجب أن يراعى عند استخدام التدريب العشوائي للبالغين والأطفال متوسطو العمر. أما بالنسبة لنتائج الصغار خلال مرحلة الحفظ فقد أظهرت النتائج غير ذلك أي أن الأطفال لم يستفيدوا من التدريب العشوائي بالرغم من خبرتهم في مجال التشاور الرياضي وذلك بعكس البالغين وأطفال الحادية عشرة مؤيداً بذلك الجدل القائم بأن العمليات العقلية عند الأطفال لم تكتمل بعد وبذلك يصعب عليهم الاستفادة من خبراتهم.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتربية الرياضية
Physical Education
المهارات
Titleأثر الخبرة في تعلم المهارات الحركية في ضوء نظرية تداخل المحتويات
TypeArticle
Pagination489-508
Issue Number13
Alternative AbstractThe study highlights the effects of experience of blocked and random practice of three age groups (7 - 11 - 19) year-old) (60 subjects). The results support the notion that acquisition under blocked practice conditions facilitated performance for all age groups (7- 11 - 19 - year - old). The subjects under blocked practice demonstrated greater scores and less variability than the random practice subjects. And experience has no effects on blocked and random practice. The results during the retention phase showed that adults and older children in the blocked practice conditions demonstrated greater variability and lower scores than those in the random group. The younger children showed the opposite with significant performance in blocked practice conditions compared to those practiced under random practice conditions. This is contradictory to contextual interference but supports the hypothesis of this study. The results displayed the advantage of the experience over blocked practice conditions in the retention for older children and adult On other words, adults and older children used blocked and random. practice showed all most the same results.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record