Show simple item record

Authorماجد ابو جابر
Authorيوسف قطامي
Available date2009-11-25T13:49:33Z
Publication Date1996
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1996, No. 13, Pages 57-104.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9127
Abstractتهدف الدراسة الحالية إلى تعزيز دور الأساس المعرفي في تصميم التدريس نظراً لعدم وجود نماذج واضحة متبلورة توضح هذا الأساس سواء في الأدب النفسي والتربوي، أم في أدب تصميم التدريس. ‏وقد استخدمت الدراسة نموذج التحليل المفاهيمي النظري لتوضيح دور كل من المعلم والمتعلم، والمحتوى التعلمي، والوسائط التكنولوجية في المصمم التدريسي العرفي. ‏تم عرض نموذج كل من تينسون ونورمان كمحاولات هدفت إلى توضيح منظومة التدريس بالاعتماد على الأسس المعرفية، وأوضحت عمليات تشغيل الذهن وفاعلياته في استخدام مخططات عبر المحتوى الذي يقدم في المواد التدريسية أو التدريبية. ‏كما تم التوصل إلى عدد من التوصيات في نهاية الدراسة بهدف توجيه المربين ومصممي التدريس للإفادة مما توصلت إليه الدراسة من أفكار ومبادئ بهدف رفع كفاية أداء ، المتعلم وزيادة فاعلية عملياته الذهنية وكذلك المصمم التدريسي.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم
Education
المعرفة
التدريس
Titleالأساس المعرفي في تصميم التدريس - تحليل مفاهيمي
TypeArticle
Pagination57-104
Issue Number13
Alternative AbstractThe educational, Psychological, and instructional design Literature have shown a Lack of clear and crystalized models in expaaining the cognitive bases of instructional design. Thus, this study aims at establishing and strenghtening such bases through the use of the theoretical and conceptual analysis model. The model analyses the role of the instructor, the Learner, the content, the media and technology in the instructional design. The study presents Tennyson and Norman models, as trials, to clarify the instructional system as related to the cognitive bases. It also illustrates the processes of mental work ans their activities in strategies and chemes that are employed in the instructional or training materials. At the end of the study, a number of recommendations has been given that may direct the educators in general, and instructional designers in particular, to benefit of what has been reached at by this study hoping to promote the learner's competency performance.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record