Show simple item record

Authorاحمد عودة
Authorمفيد حوامده
Available date2009-11-25T13:50:03Z
Publication Date1996
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1996, No. 13, Pages 433-456.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9151
Abstractيعتبر التقويم ورصد الدرجات الجامعية دورا أساسيا من الأدوار التي يقوم بها عضو هيئة التدريس، ونظرا لتعدد العوامل التي يمكن أن تؤثر على الدرجات بصورة تعكس فروقا غير حقيقية، مما يقلل من مصداقية الدرجات، فإن دراسة خصائص توزيع هذه الدرجات وفق بعض المعايير التي يمكن اشتقاقها في ضوء نظم الدرجات العامة والخاصة في الجماعات، يمكن أن يساهم في تفعيل عملية تقييم التحصيل الجامعي، وفي هذه الدراسة فقد تم تحليل (2705) درجة موزعة على (23) مدرس، لاشتقاق خصائص توزيع مرجعي مقارنا بالتوزيع الاعتدالي القياسي، ولتقييم خصائص التوزيعات الخاصة بالمدرسين في ضوء خصائص التوزيع الرجعي من خلال النشرات الإحصائية التالية، فروق المتوسطات وفروق النسب، والتفلطح، والالتواء، وقد أشارت النتائج إلى فروق التقدير بصورة يصعب تبريرها مما يقتضي تقريب وجهات نظر المدرسين وفلسفتهم المتعلقة بالتقييم وأغراض الدرجات الجامعية، واعتماد معايير موحدة على مستوى القسم، وإجراء دراسات مماثلة وتكميلية لتوفير قاعدة معلوماتية لإجراء دراسات تتبعية للاستفادة من نتائجها في توجيه وحفز المدرسين على تطوير ممارساتهم المعلقة بالتقييم، وبالتالي توفير الحد الأدنى من الثقة بالعلامات الجامعية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم الجامعي
University Education
الدرجات الأكاديمية – الأردن
الطلاب الأردنيون – التعليم العالي – إحصائيات
جامعة اليرموك (الأردن)
Titleخصائص توزيع الدرجات في المقررات الجامعية في ضوء نظام الدرجات والتقدير المعتمد بجامعة اليرموك
Alternative TitleThe characteristics of students' scores distributions highlighted by grading and scoring system at Yarmouk University
TypeArticle
Pagination433-456
Issue Number13
Alternative AbstractThe characteristics of students' scores distributions highlighted by grading and scoring system at Yarmouk University Evaluation of students' achievement and grading is one of the main roles of faculty members. Validity of the signed scores may be affected by many factors which my contribute significantly to error variance. The purpose of this study was to 'shed light on the distribution of (2705) students' scores signed by (23) instructors, and derving a general distribution as a frame of reference in evaluating the characteristics of the 23 special distribution through some statistical indices, such as means differences, and percentages of students in each interval, kurtuses and skewness. The results revealed partial significant and practical differences, which needs adapting very specific grading policy and semi-standard norms, derived from practical data base establisshed through follow-up studies, which will motivate faculty members to improve their evaluation activities and increase the scores' validity indices.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record