Show simple item record

Authorفوزية ابراهيم يعقوب دمياطي
Available date2009-11-25T13:50:07Z
Publication Date1996
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1996, No. 13, Pages 261-304.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9154
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الأخطاء والمشكلات، التي تواجه المتدربات أثناء أدائهن للتربية العملية في تخصص العلوم الاجتماعية. وانحصرت تلك الأخطاء في التخطيط والتحضير للدرس وتنفيذه. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على الفرق بين تلك الأخطاء. قامت الباحثة بإعداد قائمة ملاحظة أداء المتدربات مكونة من (64) عبارة تمثل القارات التي تقوم بأدائها المتدربات. وكانت العينة مكونة من (24) متدربة. قامت الباحثة أيضا بإعداد استمارة للمقابلات الشخصية مكونة من (7) سبعة أسئلة، وتم سؤال (24) أربع وعشرين متدربة و (19) تسع عشرة معلمة علوم اجتماعية (11) وإحدى عشرة مديرة مدرسة. أظهرت نتائج الدراسة أن العديد من مهارات التدريس لم تتقنها المتدربات بالنسبة للتخطيط، والتحضير للدرس، وعرض المادة العلمية، وتوجيه السلوك الصفي، وتوجيه الأسئلة الصفية، كما أظهرت الدراسة أن أداء التدخلات في التخطيط والتحضير للدرس كان أفضل بكثير من أدائهن في تنفيذ الدرس المتمثل في عرض المادة العلمية، وتوجيه السلوك الصفي، وتوجيه الأسئلة الصفية. كذلك اتضح أن أداء المتدربات كان أفضل بالنسبة لعرض المادة العلمية منه بالنسبة لتوجيه السلوك الصفي وتوجيه الأسئلة الصفية، اللذين كانا أكثر المشكلات التي تعاني منها المتدربات وخاصة مشكلة توجيه السلوك الصفي
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم
Education
العلوم الاجتماعية -- طرق التدريس.
العلوم الاجتماعية -- دراسة و تعليم.
Titleأنماط الأخطاء الشائعة في أداء طالبات التربية العملية وعلاقتها ببعض المتغيرات (دراسة اثنوغرافية)
TypeArticle
Pagination261-304
Issue Number13
Alternative Abstractthe Main purpuse of the present study was to dtermine the common errors usully commited by the. female student teachers during thier practical training in the field of social studies. The areas -wherein such errors were made consisted of lesson planning and execution as well as lesson performance . The study also tried to find out the numerical difference in these errors. The researcher prepared a list which contained ( 64) statement concerning the student teachers teaching skills to .observe their performance. Twenty four student teachers were selected as sample of the study Another list was prepared to condut interviews which included seven questions. Twenty four student .teachers, Nineteen social studies teachers and eleven school principals interviewed for that purpose .Result showed that there were several skills wherein the student teachers did not perform well These skills included lesson plan, lesson presentation, controlling the class behaviour found better .in lesson planning than in lesson performance. Moreover, ، controlling the class behaviour and evaluation


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record