Show simple item record

AuthorBassiouni, M. A. [محمد الامين بسيوني]
AuthorSharaby, S.
AuthorFaris, M.
Available date2009-11-25T15:14:21Z
Publication Date1991
Publication NameQatar University Science Journal
CitationQatar University Science Journal, 1991, Vol. 11, Pages 357-375.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9737
AbstractOn terms of calcareous nannofossils, the late Maastrichtian and Paleocene sediments were subdivided into several biozones. The Cretaceous-Tertiary boundary is marked by a hiatus concerning the latest Maastrichtian and the early Danian. To predict the surface water paleotemperature during the late Maastrichtian-Paleocene interval, the warm-water/cool-water; the Micula staurophora/Watz-naueria barnesae, and Discoaster/Chiasmolithus ratios were calculated for each studied samples. There is some nannofossil evidence to suggest that the paleotemperature was already declining in the late Maastrichtian. A slight cooling in the surface-water temperature has occurred at the end of Danian. However, the late Paleocene (Thanetian) is characterized by the predominance of warm-water forms and also by an increased value of the Discoaster/Chiasmolithus ratio. This suggested an increase of the surface-water paleotemperature during this time interval.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectGeology
Subjectالجيولوجيا
TitleLate Maastrichtian And Paleocene Calcareous Nannofossils From Ain Dabadib Section, Nw Kharga Oasis, Egypt
Alternative Titleدراسة أحافير النانوبلانكتون الجيرية في صخور المستخرختيان العلوي والباليوسين في قطاع عين دباديب - شمال غرب الواحات الخارجة
TypeArticle
Pagination357-375
Volume Number11
Alternative Abstractتم تقسيم تتابع المسترختيان العلوي والباليوسين في قطاع عين دباديب بشمال غرب الواحات الخارجية إلى عدة نطق حيوية على أساس ما تحتويه صخوره من أحافير النانوبلانكتون الجيرية .وقد تأكد من دراسة هذه الاحافير بأن الأجزاء العليا من المسترختيان المتأخر وكذا الأجزاء السفلى من الباليوسين ألمبكر لا تمثل في منطقة الدراسة . تم دراسة النسبة بين صحبة أنواع المياه الدافئة إلى صحبة أنواع المياه الباردة ، وكذلك النسبة بين Watznaueria Barnesae&MiculaStaurophora بالإضافة إلى النسبة بين أنواع Chiasmolithus & Disoaster والتي أفادت في استنتاج التغيرات النسبية في درجات حرارة المياه السطحية القديمة لرواسب المسترختيان المتأخر والباليوسين بقطاع عين دباديب . ويعتقد أن هذه المياه السطحية كانت باردة نسبيا خلال المسترختيان المتأخر والجزء المبكر منالباليوسين (الدانيان ) ، بينما ارتفعت درجة الحرارة النسبية لهذه المياه في الباليوسين المتأخر (التنثيان ) .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record