Show simple item record

AuthorAbdel Karim, Ahmed E. [احمد السيد عبد الكريم]
AuthorMichael, Milad I.
Available date2009-11-25T15:18:22Z
Publication Date1993
Publication NameQatar University Science Journal
CitationQatar University Science Journal, 1993, Vol. 13, No. 1, Pages 101-108.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9854
AbstractThe regenerative response of the hind limbs of early larval stages: 52, 53, 54 and 55 of Bufo regularis was studied following repeated amputations at the ankle level. The pattern of morphogenesis as well as skeletal configuration of the regenerates showed increasing degrees of abnormality, with a gradual reduction in the number of toes or phalanges, shortening of toes or complete cessation of regeneration, as the larvae grow older and the number of amputations increases. Reamputations at the same level resulted in structurally abnormal regenerates in 41-71% of the cases (at the different larval stages) following two amputations; and 78-96% of the cases following three amputations. The results suggested that the occurrence of abnormal regeneration was found to increase directly with the number of times the limb stumps were induced to initiate dedifferentiation and repair. The increase percentage of abnormal regenerates mostly established by stage 55, Series III, was the result of repeated amputation at the same level of the regenerating limb, combined with the greater differentiation of the limb tissues.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectZoology
Subjectعلم الحيوان
TitleRegenerative abnormalities in hind limbs of bufo regularis induced by repeated amputations: I. Early larval stages
Alternative Titleالتشوهات الناتجة من البتر المتكرر في الاطراف الخلفية ، المتجددة للضفدع بوفو رجيولارس 1- المراحل اليرقية المبكرة
TypeArticle
Pagination101-108
Issue Number1
Volume Number13
Alternative Abstractدرس المؤلفان في هذا البحت القدرة على التجدد في الأطراف الخلفية للمراحل اليرقية المبكرة 52 ، 53 ، 54 ، 55 في الضفدع المصري بوفو رجيولارس بعد البتر المتكرر في مستوى رسغ القدم . وقد أظهرت دراسة الأطراف المتجددة مورفولوجيا وفحص تركيبها الهيكلي زيادة في درجة تشوه الأطراف مع تقدم اليرقات في العمر وزيادة عدد مرات البتر ، وتتمثل هذه التشوهات في اختزال عدد الأصابع وعدد السلاميات ، قصر الاصابع وفي التوقف الكامل لعملية التجدد . وقد نتج عن اعادة بتر الطرف في نفس المستوى ظهور أطراف متجددة ذات تشوهات تركيبية تصل نسبتها إلى 41 - 71% من الحالات (في المراحل اليرقية المختلفة) وذلك بعد حدوت البتر مرتين ، أما بعد البتر ثلاث مرات فإن نسبة التشوهات تصل إلى 78 - 96% من الحالات . وقد اقترح المؤلفان من هذه النتائج أن حدوت التشوهات للأطراف المتجددة يزيد زيادة مباشرة مع عدد المرات التي تحتاج إليها الأطراف المبتورة (جدعة الطرف) إلى فقد التميز وتكوين البلاستيما لاستعادة الأجزاء المفقودة منها . وقد تم استنتاج أن تكرار البتر في نفس المستوى للأطراف المتجددة كان السبب الوحيد لزيادة نسبة التشوهات والتي ظهر معظمها في المرحلة اليرقية 55 .


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record