المكافآت المالية في مراكز تعليم القرآن بدولة قطر: دراسة فقهية تطبيقية
Advisor | مراد, فضل بن عبدالله |
Author | العذبه, موضي جابر حمد جابر |
Available date | 2020-02-03T10:35:42Z |
Publication Date | 2020-01 |
Abstract | يهدف هذا البحث إلى بيان الحكم الشرعي في أخذ العوض المالي مقابل تعليم القرآن الكريم والعلوم الشرعية، ومعرفة أنواع المكافآت المالية في مراكز تعليم القرآن الكريم وأحكامها، وقد اتبعت الباحثة لتحقيق هذا الهدف المنهجين الاستقرائي، والوصفي التحليلي، فتبين أن الفقهاء يختلفون في حكم أخذ الأجرة على تعليم القرآن الكريم، والعلوم الشرعية، وقد رجحت الباحثة جواز أخذ الأجرة على تعليم القرآن الكريم. ولاحظت الباحثة أن رواتب غير القطريات زهيدة جداً، ولا تفي بأهداف مراكز تعليم القرآن الكريم، وبناءً على أقوال الفقهاء بمنع الغبن الفاحش، فقد رأت الباحثة بأن هذا غبن فاحش. وأوصت الباحثة بأن ينظر في رواتب معلمي القرآن الكريم، ومساواتهم بغيرهم من موظفي الوزارات الأخرى، والشراكة بين وزارة الأوقاف ووزارة التعليم، في توظيف معلمي القرآن الكريم في المدارس وجعل حصص القرآن الكريم منفصلة عن مادة التربية الإسلامية، وتقييماتها تعتمد على حفظ أجزاء جديدة ومراجعة الأجزاء التي تم دراستها في المراحل السابقة. |
Language | ar |
Subject | مراكز تعليم القرآن الكريم المكافآت المالية تعليم القرآن الكريم الأجرة على تعليم القرآن الكريم |
Type | Master Thesis |
Alternative Abstract | This research aims to explore and find out the formal Islamic Sharia ruling on the issue of taking a financial compensation for teaching The Holy Quran and Sharia knowledge, and to undercover the types and rulings of financial compensations granted in the Quran Learning Centers. In order to achieve this goal, the researcher followed the inductive reasoning methodology and the descriptive analytic approach. It turned out that the Muslim jurists disagreed on and differed in the ruling of taking salary (financial compensation) for teaching the Holy Quran and Sharia knowledge. The researcher considered that it is permissible to take salary or compensation for teaching the Holy Quran. The researcher observed that the salaries paid for Non-Qatari females are so low and do not meet the goals of the Holy Quran learning centers. Based on the opinions of the Sharia jurists to prevent the outrageous injustice, the researcher considered this case as an act of outrageous injustice. The researcher recommended that the salaries of non-Qatari teachers of Quran must be reviewed and to have equal salaries to the employees of other ministries. She also recommended that there must be a partnership between the Ministry of Awqaf (Endowment) and the Ministry of Education in employing the teachers of Quran in the schools and to make the classes of Quran separated from the Subject of Islamic Education and to have assessments based on memorizing new parts (Juz’) and reviewing parts studied in previous stages. |
Department | الفقه وأصوله |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
الفقه وأصوله [69 items ]