Show simple item record

Authorصالح, أيمن
Available date2021-04-14T10:05:53Z
Publication Date2019
Publication Nameالمجلة الاكاديمية العالمية للشريعة الاسلامية وعلومها
ISSN2708-5961
URIhttp://iajour.com/index.php/is/article/view/38/34
URIhttp://hdl.handle.net/10576/18224
Abstractهدفت هذه الورقة إلى دراسة قضايا هامّة متعلّقة باستعمال الوسائل الحديثة في التعليم الشرعي. فتطرقت إلى فوائدها وسلبياتها، وعلَّلت ظاهرة تراجع التعليم الشرعي رغم تقدم وسائله وتطورها، وأوضحت العوائق والتحديات التي تحول دون استعمال الوسائل الحديثة في التعليم الشرعي، والضوابط التي ينبغي التقيد بها عند استعمال هذه الوسائل في التعليم الشرعي. وقد كان ذلك بمنهجية الوصف والتحليل بعد استقراء عدد من الدراسات التي تناولت استعمال تقنيات التعليم بوضع عام، وتلك التي تناولت استعمالها في التعليم الشرعي بوضع خاص. وخرجت الورقة بعدد من النتائج والتّوصيات تتعلّق باستعمال الوسائل الحديثة في التعليم الشرعي ولاسيما في مجال تشخيص العوائق والتحديات التي أدَّت وتؤدّي إلى تقليل قدر استعمال هذه الوسائل في التعليم الشرعي مقارنة بالعلوم الأخرى
Languagear
Publisherالراية الدولية الإلكترونية
Subjectالتعليم الشرعي
الوسائل الحديثة
تكنولوجيا التعليم
وسائل التعليم
Titleاستعمال الوسائل الحديثة في التّعليم الشّرعي: عوائق وتحدّيات
Alternative TitleThe Usage of Educational Aids in Religious Education
TypeArticle
Pagination69-98
Issue Number2
Volume Number1
Alternative AbstractThis paper aims to study various important issues concerning the usage of educational aids in religious education. It highlights their pros and cons, justifies the noticed decline in quality of the religious education nowadays despite the increased usage of educational aids in comparison with past times, clarifies the obstacles and challenges hindering the usage of educational aids in religious education, and finally, suggests some guidelines to using educational aids in religious education. The paper follows a descriptive and analytical methodology after exploring some studies about using aids in education in general, and in religious education in particular. The paper concludes with some results and recommendations, especially in prescribing the obstacles hindering the usage of educational aids in religious education in comparison with other fields of education.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record