Show simple item record

Advisorبوعناني, مصطفى
Advisorزغبوش, بنعيسى
Advisorمدكور, عمرو
Authorعاطف, أماني حسين علي
Available date2022-02-01T04:49:52Z
Publication Date2022-01
URIhttp://hdl.handle.net/10576/26226
Abstractينخرط موضوع البحث في إحدى المشاريع العلمية التي يشرف عليها "فريق البحث في اللسانيات والعلوم المعرفية". ويتمحور المشروع حول موضوع: في اللسانيات التعليمية: دراسات حول واقع تعليم اللغة العربية وتعلمها في المستوى الابتدائي بالمدرسة الحكومية القطرية"؛ ويسعى لأن يرصد واقع تعليم اللغة العربية وتعلمها في المدارس الابتدائية الحكومية القطرية من خلال مكونات العملية التعليمية التعلمية: )المعلم، والمتعلم، والمحتوى التعليمي، ومعايير الوزارة، والكتب المدرسية...(. ولأن نتائج طلاب دولة قطر في الاختبارات الدولية تُظهر تدنيًا ملحوظا في مستوى تعلمهم للغة العربية، تفترض هذه الدراسة وجود خلل في تدريس المعارف اللسانية، وسيكون منها التركيز على المكون الصرفي، والمكون التركيبي في الكتب المدرسية لصفوف المرحلة الابتدائية )من الرابع إلى السادس( بالمدرسة العمومية القطرية انطلاقا من افتراض عدم وجود توافق بين المعايير، وبناء المحتويات التعليمية المرتبطة بمكوني: الكلمة والجملة في الكتاب المدرسي؛ وعدم وجود مسار تطوري واضح في بناء محتويات تعلم المعارف اللسانية، تسير عليه موضوعات الصرف والتركيب، لذلك ستسعى الدراسة إلى التحقق من فرضيات البحث باعتماد منهج افتراضي استنتاجي استقصائي يوفر عدَّ ة منهجيةً تتضمن الاستقراء والوصف والإحصاء والتحليل والاستنتاج كإجراءات هامة تمكن من الوصول إلى مجموع الأهداف التي رصدت لفهم واقع تعليمية المكونين الصرفي والتركيبي في المدرسة الابتدائية القطرية، وتقديم مقترحات عملية لمعايير الصرف والتركيب، وتوزيعها وتفعيلها في الكتب المدرسية ارتباطا بالمعايير في نسختها المحدثة لعام 2018 ، والمحتويات التعليمية المرتبطة بالمعارف الصرفية والتركيبية في الكتب المدرسية، وبالمقاربات اللسانية الحديثة التي تؤكد على ضرورة التركيز على المعارف الصرفية في الصفين الثالث والرابع عبر التدرج من التصريف فالاشتقاق ثم الأوزان والصيغ، لتكون أساسا لتعليم المعرفة التركيبية في الصفين الخامس والسادس، على أن يُدرب عليها الطالب ضمنيا في الصفوف السابقة.
Languagear
Subjectاللسانيات التعليمية
المستوى الصرفي
المستوى التركيبي
اللغة العربية
المرحلة الابتدائية
المعايير
النتاجات التعليمية
الكتاب المدرسي
قطر
Titleالمُكوِّّنَان الصرفيّ والتَّركيبيّ في كتبِّ تدريس اللغةِّ العربيةِّ للمرحلةِّ الابتدائيةِّ في قطر.
Alternative TitleThe morphological and syntactic components in Arabic language teaching textbooks for the primary stage in Qatar
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThe research subject is involved in a scientific project supervised by the Linguistics and Cognitive Sciences Research Team. The project focuses about educational linguistics: studies on the reality of teaching and learning Arabic at the primary level of the Qatari state school; the research seeks to monitor the reality of teaching and learning Arabic in Qatari state primary schools through the components of the educational and learning process: (teacher, learner, educational content, ministry standards, textbooks...). Since the results of Qatar students show a significant decrease in the level of their learning of Arabic in international exams, this study assumes the existence of a defect in teaching language. The search will focus on the pure component and composition in textbooks in primary school grades (fourth to sixth) Qatari public school. Based on the assumptions: there is no compatibility between the standards and the construction of educational content related to the components of the word and sentence in the textbook, and the absence of a clear evolutionary path in the construction of language learning contents, the study will seek to verify the research hypotheses through a hypothetical, deductive and investigative approach. This curriculum provides several methodologies, including extrapolation, description, statistics, analysis and conclusion, as essential measures that enable access to the total objectives set to understand the reality of the education of the pure and synthetic components of the Qatari primary school. The research also presents practical proposals for exchange and installation standards, their distribution and activation in textbooks in connection with the standards in their updated version for 2018, and the educational contents associated with pure knowledge and composition in textbooks. Modern linguistic curricula emphasize the need to focus on pure knowledge in the third and fourth grades through the hierarchy of inflexion and derivation and then weights and formulas; which serve as a basis for teaching synthetic knowledge in the fifth and sixth grades; the student was tacitly trained in the previous chapters.
Departmentاللغة العربية وآدابها
SubjectEducational linguistics
pure level
compositional level
Arabic
primary level
standards
educational outcomes
textbook
Qatar


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record