Show simple item record

Authorبنت حمد آل ثاني, حصة
Available date2023-06-22T09:55:29Z
Publication Date2023-05
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttps://doi.org/10.29117/jes.2023.0102
Citationآل ثاني حصة بنت حمد. 2023. "التوافق البنائيّ وفاعليته في التعلم المتمركز حول المتعلّم: تجربة التعلّم الإلكتروني لدى طالبات جامعة قطر". مجلة العلوم التربوية 21 (21).
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/44684
Abstractيستند مفهوم التوافق البنائي إلى مبدأين متلازمين؛ هما البنائية في التعلّم وتناسق كلّ من أنشطة التعليم ومهامّ التقويم من جهة، ومخرجات التعلّم المنشودة من جهة أخرى؛ ومِن ثَمَّ، فإنّ التركيز على ما يتعلّمه الطلاب وطريقة تعلّمهم، بدل الاهتمام بماهية الموضوعات التي سيُدّرسها المعلّم، يتطلّب تحديد مخرجات التعلّم، وليس مجرّد ما يجب أن يتعلّمه الطلاب (الموضوع أو المحتوى)، بالإضافة إلى الكيفية التي سيجري بها تعلّم هذا المحتوى ووفقًا لمعايير محددة. تعرض هذه الدراسة تجربة صفية واقعية تعتمد على استخدام استراتيجية التوافق البنائيّ في عملية التعليم والتعلّم لتطوير طريقة التدريس الذاتي من جوانب نظرية وعملية لتحفيز أداء المتعلمين لبناء معارفهم. ويهدف هذا البحث إلى استكشاف أثر استخدام التعلم البنائيّ والتعلم المتمركز حول المتعلّم في البناء المعرفيّ، وبحث التحدّيات والفرص المتاحة لاستخدام منهجية التوافق البنائي المتمركز حول الطالب في فترة التعلم عن بعد، التي فرضها انتشار جائحة فيروس كورونا وما ارتبط به من انغلاق عام، شمل المؤسسات التعليمية المختلفة. أظهرت النتائج قدرة الطالبات على توظيف المعرفة من خلال تفعيل مخرجات التعلم المنشودة عبر الأنشطة المختلفة؛ ممّا مهّد للطالبات تحليلًا أعمق في التقويمات. كما أبرزت نتائج تقويم الطالبات، أنّ التعلم التعاوني عن بعد أوجد فرصًا للتعلم العميق في أوقات الانقطاع.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالتوافق البنائي
التعليم المتمركز حول المتعلّم
مخرجات التعلّم
مهامّ التقويم
أنشطة التعليم/التعلّم
التعلّم الإلكتروني
Titleالتوافق البنائيّ وفاعليته في التعلم المتمركز حول المتعلّم: تجربة التعلّم الإلكتروني لدى طالبات جامعة قطر
Alternative TitleConstructive Alignment Effectiveness in Learner- Centric Environment: The Experience of E-learning among Qatar University Female Students
TypeArticle
Pagination9-30
Issue Number21
Volume Number21
Alternative AbstractThe concept of constructivist alignment is based on two concomitant principles: constructivism in learning, the coherence of teaching activities and assessment tasks on the one hand, and the intended learning outcomes on the other hand. Thus, focusing on what students learn and how they learn, rather than what topics the teacher will teach, requires defining learning outcomes, not just what students should learn (topic or content), as well as how that content will be learned according to specific standards. This study presents a realistic classroom experience that relies on the use of the constructivist strategy in the teaching and learning process to develop the method of self-teaching from theoretical and practical aspects to motivate learners' performance to build their knowledge. This research aims to explore the impact of using constructivist learning and learner-centered learning in building knowledge and examining the challenges and opportunities available for using the student-centered constructivist consensus methodology in the distance learning period, which was imposed by the spread of the Corona virus pandemic and its general closure, including different educational institutions. The results showed the students' ability to employ knowledge by activating the desired learning outcomes through various activities; this paved the way for the students to have a deeper analysis in the assessments. The results of the students' evaluation indicated that students’ engagement via online collaborative learning created opportunities for deep learning in times of disconnection.
ESSN672X-2706
AuthorH. AL-Thani, Hessa
SubjectConstructive alignment
Student-centered learning
Intended learning outcomes
Assessment tasks
Teaching/learning activities
E-learning
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record