Le Développement de la Compétence de Lecture-Compréhension des Textes Narratifs en Classe de FLE
Author | Alrabadi, Elie |
Author | Nawafleh, Ahmad |
Author | Al-Muhaisan, Batoul |
Available date | 2023-10-10T09:21:46Z |
Publication Date | 2023-03-01 |
Publication Name | Jordan Journal of Modern Languages and Literatures |
Identifier | http://dx.doi.org/10.47012/jjmll.15.1.6 |
ISSN | 19946953 |
Abstract | L’objectif de cette étude est de proposer des stratégies en vue du développement des compétences de lecture-compréhension des textes narratifs chez les apprenants arabophones en classe de français langue étrangère (FLE). Pour ce faire, nous abordons la compétence de lecture-compréhension et nous définissons ces deux termes, lecture et compréhension. Nous examinons également les principes de la linguistique textuelle ainsi que la notion de séquence narrative. Nous présentons ensuite notre contexte de recherche et nous identifions les difficultés rencontrées par nos apprenants lors de la lecture-compréhension des séquences narratives. Nous élaborons enfin un certain nombre d’activités didactiques, mises en œuvre auprès de nos apprenantes à partir d’un texte narratif. |
Language | en |
Publisher | Yarmouk University |
Subject | Classe de FLE Linguistique Textuelle Textes Narratifs Compétence de Lecture-Compréhension Activités Pédagogiques |
Alternative Title | The Development of the Reading-Comprehension Competence of Narrative Texts in FFL Classroom |
Alternative Title | تطوير كفاءة القراءة والفهم للنصوص السردية في صفوف تعليم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية |
Type | Article |
Pagination | 113-133 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 15 |
Alternative Abstract | The objective of this study is to suggest strategies for developing reading/comprehension skills of narrative texts among Arabic-speaking learners in French as a Foreign Language (FFL) classroom. To achieve this goal, we approach the competence of reading-comprehension and we define these two terms, reading and comprehension. We also examine the principles of textual linguistics and the notion of narrative sequence. We then present our research context and we identify the difficulties encountered by our learners when reading-understanding narrative sequences. Finally, we develop and implement a number of didactic activities with our learners using a narrative text. الهدف من هذه الدراسة هو اقتراح استراتيجيات لتطوير مهارات القراءة والفهم للنصوص السردية بين المتعلمين الناطقين باللغة العربية في صفوف تدريس اللغة الفرنسية كلغة أجنبية. لتحقيق هذا الهدف، نتطرق إلى كفاءتي الفهم والقراءة ونقوم بتعريف كل من مصطلح القراءة والفهم، ندرس أيضاً مبادئ علم اللغة النصي ومفهوم التسلسل السردي، ثم نعرض سياق بحثنا ونحدد الصعوبات التي يواجهها الطلبة عند قراءة التسلسلات السردية وفهمها، ونقوم أخيرا بتطوير وتنفيذ عدد من الأنشطة التعليمية مع متعلمينا باستخدام نص سردي |
ESSN | 2304-8069 |
Author | الريضي, إيلي |
Author | نوافلة, أحمد |
Author | المحيسن, بتول |
Subject | Class Activities FFL Classroom Narrative Texts Reading-Comprehension Skills The Textual Linguistics صفوف تعليم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية اللغويات النصية النصوص السردية مهارات القراءة والكتابة الأنشطة الصفية |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
English Literature & Linguistics [103 items ]