Show simple item record

AuthorAdame, Mobarake M. [مبارك محمد أدم]
Available date2009-11-25T13:09:54Z
Publication Date2000
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 139-171.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8119
Abstractاستهدفت هذه الدراسة التعرف على اهتمامات طلبة التطبيق الميداني تخصص التربية البدنية وترتيبها وفقاً لشدتها وتحديد ما إذا كانت تتطور نمائياً وفقاً لنظرية فولر. أجريت الدراسة خلال الفصل الثاني من العام الدراسي1418-1419 هجرية وجمعت البيانات بواسطة استبانة اهتمامات المدرسين المعدلة للاستخدام في بيئات التربية البدنية – TCQPE لماكبرايد McBride 1993 م حيث طبقت 3 مرات خلال الفصل (عند بدايته ومنتصفه و نها يته). أفاد تحليل البيانات بأن "الحصول على تقدير متميز في مقرر التطبيق الميداني" و "الكفاءة الشخصية في التدريس " و " السيطرة على مجريات الدروس " و "كبر عدد التلاميذ في الدرس " و " الحصول على احترام الزملاء" تمثل قمة اهتمامات العينة. احتلت الاهتمامات من المنهج والتدريس مراتب متأخرة. وفيما بتعلق بالتطور النمائي للاهتمامات أفاد تحليل التباين أحادي الاتجاه للقياسات المتكررة المترابطة بوجود فروق إحصانيه دالة في مقياسي اهتمامات الذات ومهام التدريس عند كل من نقاط القياس الثلاثة ولكن لم تظهر أي فروق دالة في اهتمامات التأثير على التلاميذ في النقاط المذكورة. اتضح أن نتائج هذه الدراسة تدعم الأطروحة النمائية جزئيأ فقط. حيث تطورت اهتمامات الذات واستشيرت اهتمامات مهام التدريس كما تقول النظرية تماماً. غير ان اهتمامات مهام التدريس لم تتطور في شكل انخفاض في شدتها ولم ترتفع شدة اهتمامات التأثير على التلاميذ ارتفاعاً دالاً.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPhysical Education
التربية الرياضية
Titleاهتمامات طلبة التطبيق الميداني تخصص التربية البدنية (الفصل الثاني 1998م) بكلية التربية بجامعة الملك سعود بالرياض "دراسة استطلاعية"
Alternative TitleThe concerns of physical education student teachers.
TypeArticle
Pagination139-171
Issue Number18
Volume Number9
Alternative AbstractPhysical education student teachers were investigated to identify their concerns and to verify weather these concerns develop the way Fullers .developmental theory hypothesizes Data was collected through an adapted stages of concerns questionnaire (S of CQ: Physical Education) at 3 time points during the .teaching practice semester Analysis of data revealed that the top concerns of the sample relate to self or surviving the teaching practice including worries of being evaluated, adequacy in subject matter, own proficiency in teaching, crowded .classes and relations with other colleagues Regarding concern development, statistical analysis (one way ANOVA for repeated measures) revealed significant positive different ,changes in the "self-survival" concerns and the "teaching tasks" concerns No significant differences were found regarding "impact" concerns. The ,study supports Fuller's conceptualization for concerns only partially


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record